Este important ca un consumator să-şi cunoască drepturile, atunci când decide să se retragă dintr-un contract pentru a evita să suporte costuri ascunse. În Monitorul Oficial nr. 427/2014, prin OUG 34/2014 s-au stabilit categoriile de contracte care îi interzic consumatorului să se retragă din ele. Pentru a evita potențialele situații neplăcute, informați-vă!
Ce obligații are profesionistul, dacă consumatorul s-a retras din contract?
Consumatorul trebuie să primească de la profesionist toate sumele pe care le-a avansat pentru acel produs, în termen de maxim 14 zile de la data la care a fost informat de retragerea consumatorului. Rețineți că profesionistul va folosi aceeași modalitate de plată a sumelor pe care a folosit-o consumatorul pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a agreat o altă modalitate de plată. Este interzis să cadă în sarcina consumatorului plata de comisioane, în urma rambursării banilor de către profesionist.
Dacă consumatorul a solicitat expres un alt mod de livrare a produsului decât livrarea standard oferită de profesionist, atunci nu poate fi obligat profesionistul să suporte costurile suplimentare ocazionate de livrare.
Legiuitorul a oferit profesionistului posibilitatea să-şi recupereze singur produsele vândute. În cazul contractelor de vânzare, profesionistul poate achita consumatorului banii fie după ce primește înapoi produsele returnate, fie după ce are dovada că produsele au fost trimise de consumator. Rețineți că legiuitorul n-a specificat un termen anume de rambursare a banilor, lucru care va naște arbitrariu, deoarece a folosit sintagma „data cea mai apropiată.”
Ce obligații are consumatorul care s-a retras din contract?
În termen de maxim 14 zile de la momentul la care a comunicat decizia sa de retragere, are obligația de a returna produsele. Rețineți că trebuie să trimiteți produsele înapoi înainte de-a trece cele 14 zile.
Consumatorul va suporta costurile legate de returnarea produselor, cu excepția cazului în care profesionistul a acceptat să le suporte el sau dacă a omis să-l informeze pe consumator că toate costurile le suportă consumatorul.
Dacă s-au livrat produse la domiciliul consumatorului la momentul încheierii contractului, profesionistul va lua pe cheltuiala sa produsele dacă acestea nu pot fi returnate prin poștă (exemplu: un frigider).
Consumatorul este responsabil de diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora (dacă le zgârie, le lovește). Dacă profesionistul nu l-a informat de la început despre posibilitatea de a-și exercita dreptul de retragere, atunci consumatorul nu este responsabil de diminuarea valorii produselor.
Din ce contracte nu se poate retrage consumatorul?
Potrivit legislației gratuite, consumatorul nu se poate retrage din contractele la distanță sau în afara spațiilor comerciale prin care s-au prestat servicii, după prestarea completă a serviciilor și dacă consumatorul și-a dat acordul expres pentru acele servicii și a confirmat că știe că pierde dreptul de retragere după executarea completă a contractului.
Nu se poate retrage din contractele în care sunt furnizate produse confecționate după specificațiile consumatorului și personalizate (costume de haine, cărți de vizită), produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau igienă (medicamente, creme), băuturi alcoolice al căror preț a fost convenit în momentul încheierii contractului de vânzare și care vor fi livrate peste 30 zile și a căror valoare reală depinde de fluctuațiile de pe piață pe care profesionistul nu le poate controla.
Dacă, printr-un contract, consumatorul a cerut înlocuirea țevilor de apă caldă și profesionistul s-a deplasat la domiciliul său pentru a efectua aceste lucrări, nu se poate retrage din contract. Dacă, cu ocazia acelei deplasări profesionistul prestează și repararea unei baterii la chiuvetă fără să i se fi solicitat acest lucru, atunci consumatorul se poate retrage din contract doar cu privire la serviciul suplimentar (repararea bateriei).
OUG 34/2014 interzice dreptul de retragere dacă s-au încheiat contracte în cadrul unei licitații sau se furnizează înregistrări audio și video sau programe informatice sigilate care au fost desigilate după livrare.
În cât timp livrează profesionistul produsele comandate?
Profesionistul are maxim 30 de zile de la data încheierii contractului. Consumatorul poate cere livrarea și peste cele 30 de zile. Dacă nici acum profesionistul nu se conformează, consumatorul poate rezilia contractul.
În caz de reziliere a contractului, profesionistul va rambursa consumatorului toate sumele avansate în maxim 7 zile de la data la care consumatorul a comunicat profesionistului decizia sa de terminare a contractului.
Ce amenzi se aplică pentru nerespectarea OUG 34/2014?
Pentru a fi sigur că se va respecta OUG 34/2014, legiuitorul a prevăzut anumite sancțiuni pentru cei care intenționează să eludeze drepturile consumatorilor.
Se va aplica o amendă de la 2.000 la 5.000 lei celor care nu vor furniza toate informațiile obligatorii către consumatori în mod clar, lizibil, ușor de înțeles şi nu îl vor informa pe consumator privind dreptul de retragere. Dacă informațiile obligatorii nu sunt furnizate în limba română și nu se respectă forma impusă de lege pentru contractele la distanță, amenda este de la 1.000 la 4.000 lei.
Nerespectarea de către profesionist a obligațiilor ce-i revin în cazul retragerii consumatorului se sancționează cu amendă de la 2.000 la 5.000 lei. Nerespectarea condițiilor privind livrarea va scoate din buzunarul profesioniștilor o amendă de la 1.000 la 4.000 lei. Dacă profesioniștii nu respectă condițiile privind plățile suplimentare, amenda este de la 2.000 la 4.000 lei.
Cei care consideră că li s-au încălcat drepturile pot sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor sau Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, care va analiza conținutul reclamațiilor și va decide dacă va iniția acțiuni în justiție împotriva profesioniștilor care nu au respectat prevederile OUG 34/2014.
Vă simțiți gata să faceți shopping on-line și nu numai?
Scopul OUG 34/2014 a fost acela de a alinia drepturile consumatorilor români la reglementările UE, chiar dacă acest lucru trebuia realizat încă de la 13 decembrie 2013. Pe principiul românesc, “mai bine mai târziu decât niciodată”, iată că și românii mari consumatori de produse au drepturi similare cu toți cetățenii din UE și au acces la informațiile necesare înainte de achiziționarea unui produs!
Cunoscându-vă drepturile și obligațiile, veți evita eventualele situații neplăcute care puteau apărea până acum din cauza lacunelor din legislația noastră. Acum, puteți lua exemplul lui Sophie Kinsella: “când fac cumpărături lumea devine mai bună, iar lumea chiar este mai bună, dar apoi încetează să fie mai bună și trebuie s-o iau de la capăt.”