Drepturile consumatorilor – Ce informații obligatorii trebuie să primească consumatorii înainte de a încheia un contract la distanță? (I)


cmÎn ziua de azi cu un simplu click îți poți face cumpărăturile economisind timp prețios. Multe persoane aleg această modalitate de a achiziționa produse evitând aglomerația din magazine și folosind altfel timpul pe care l-ar irosi mergând  printre rafturi.

Legiuitorul a considerat că trebuie să reglementeze în mod clar drepturile consumatorului în relația cu profesioniștii, pentru a putea ști ambii ce drepturi și obligații au, spre a se evita eventualele neînțelegeri. Astfel, în Monitorul Oficial nr. 427 din 11 iunie 2014 s-a publicat OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii. Prevederile sale intră în vigoare din 13 iunie 2014.

Dispozițiile OUG 34/2014 se vor aplica contractelor care se vor încheia începând cu 13 iunie 2014, iar contractele aflate în derulare vor urma prevederile legale în vigoare la momentul încheierii lor.

Care sunt contractele cărora li se aplică prevederile OUG 34/2014?

Noua reglementare se referă la orice contract încheiat între un profesionist (orice persoană fizică sau juridică de drept public sau privat care desfășoară o activitate comercială, industrială, de producție) și un consumator (orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociații de consumatori care sunt considerate a fi organizații neguvernamentale și apără drepturile și interesele legitime ale membrilor).

Se aplică și contractelor de furnizare a apei, gazelor, energiei electrice sau termice, contractelor de prestări servicii prin care profesionistul se angajează că va presta un serviciu consumatorului și acesta din urmă plătește sau se angajează că va plăti.

OUG 34/2014 se referă și la cei care încheie contracte la distanță (on-line sau prin telefon) sau care încheie un contract cu profesionistul în prezența fizică a ambelor părți, dar în afara spațiului unde profesionistul își desfășoară activitatea.

De exemplu, consumatorul este abordat pe stradă sau la propriul domiciliu de un reprezentant al profesionistului și, fiind de acord cu oferta, încheie contractul. Pot fi situații în care profesionistul să organizeze o deplasare pentru a-și promova produsele și a le vinde, încheind contractul cu consumatorul într-un spațiu în care-și desfășoară activitatea în acel moment (de exemplu: are o gheretă pe stradă).

Care sunt contractele cărora nu li se aplică prevederile OUG 34/2014?

Drepturile și obligațiile părților prevăzute de legislația gratuită oferită de OUG 34/2014 nu includ jocurile de noroc (loterie, pariuri), serviciile bancare, asigurările, pensiile private, serviciile sociale (îngrijirea copiilor, susținerea persoanelor aflate în îngrijire în centre specializate), serviciile de sănătate furnizate pacienților indiferent dacă sunt acordate sau nu în cadrul unor unități medicale, transferul dreptului de proprietate asupra unui bun imobil, construirea unor clădiri noi sau închirierea de locuințe în scopuri rezidențiale.

Atenție! Prevederile OUG 34/2014 nu se aplică dacă achiziționați un pachet de servicii turistice (cazare și transport) sau contractelor încheiate pe o perioadă mai mare de un an, prin care consumatorul plătește pentru a folosi spații de cazare peste noapte sau dreptul de a beneficia de reduceri sau alte avantaje privind cazarea, cu sau fără excluderea transportului.

Dacă profesionistul se deplasează zilnic la locuința/locul de muncă/reședința consumatorului și îi furnizează alimente, băuturi sau alte bunuri destinate consumului casnic, nu se aplică prevederile OUG 34/2014.

Nu intră sub incidența OUG 34/2014 nici contractele încheiate în afara spațiului comercial în care consumatorul achită pentru serviciul prestat de profesionist echivalentul a 10 euro la cursul BNR din ziua plății. Pentru contractele de prestări servicii valoarea contractului se stabilește prin înmulțirea valorii lunare a serviciului cu durata contractului.

Rețineți că toți profesioniștii trebuie să ofere consumatorilor condițiile contractuale stabilite de OUG 34/2014, dar legea nu le interzice să poată oferi consumatorilor condiții mai avantajoase decât cele prevăzute de legiuitor.

Ce informații trebuie să i se furnizeze în mod obligatoriu consumatorului înainte de-a încheia un contract la distanță sau în afara spațiilor comerciale?

 Profesionistul trebuie să comunice consumatorului în mod clar și inteligibil care sunt caracteristicile produselor sau serviciilor, numele (X S.R.L.), adresa, telefonul și e-mail-ul profesionistului, pentru a se putea trimite eventualele reclamații.

În mod obligatoriu consumatorul trebuie să fie informat asupra prețului produselor sau serviciilor cu toate taxele incluse. Dacă prețul nu poate fi calculat dinainte, având în vedere natura produselor sau serviciilor, să comunice modul de calcul al prețului și costurile de transport, livrare, taxe poștale. Consumatorul trebuie să știe de la început dacă va suporta el costurile suplimentare și care este perioada de valabilitate a ofertei și/sau prețurilor.

Dacă obiectul contractului se referă la furnizarea serviciului de telefonie, internet, consumatorul trebuie informat asupra contravalorii planului tarifar, a numărului de minute, a traficului de date inclus, precum și a extraopțiunilor disponibile și a contravalorii acestora, a tarifului de instalare.

Rețineți că, dacă doriți să încheiați un contract pe durată nedeterminată sau un contract ce include un abonament, profesionistul trebuie să vă comunice prețul total care include toate costurile pe durata facturării. Dacă costul total nu poate fi calculat dinainte, trebuie indicat modul în care se va calcula prețul.

Consumatorul trebuie să știe, înainte de a agrea încheierea contractului, care va fi modalitatea de plată, livrare, executare, care este data până când profesionistul va livra produsele sau va presta serviciile și care este procedura de soluționare a eventualelor reclamații.

Dacă consumatorul se poate retrage din contract trebuie precizat termenul, condițiile și procedura pe care trebuie să o urmeze, precum și dacă consumatorul va suporta costul returnării produselor în cazul în care se retrage din contract.

Înainte de a încheia un contract, profesionistul este obligat să solicite consimțământul explicit al consumatorului cu privire la orice plată suplimentară față de prețul inițial. Dacă nu a obținut acest consimțământ expres al consumatorului și l-a dedus, consumatorul poate cere rambursarea acestei plăți. De exemplu, pe un site consumatorul trebuie să bifeze anumite opțiuni. Faptul că profesionistul nu a trecut explicit opțiunea de plată suplimentară și faptul că nu a fost bifată de consumator nu poate duce la concluzia că s-a luat consimțământul consumatorului.

Consumatorul trebuie să fie informat asupra duratei contractului, a modului de prelungire sau încetare a contractului și a potențialelor penalități care ar putea apărea, precum și cu privire la existența unei garanții legale privind conformitatea produselor. Informațiile trebuie furnizate în limba română.

Profesionistul este cel care trebuie să probeze că a furnizat consumatorului datele de mai sus.