Cum înțelege statul să îi stimuleze pe români să cumpere autoturisme noi ?


prima masina

Povestea primului automobil din lume a început în data de 3 iulie 1886 când inginerul german Karl Benz și-a prezentat invenția. Acesta era însoțit de fiul său căruia îi revenea nobila misiune de a alimenta mașina cu benzină. Automobilul avea trei roți și mergea cu fabuloasa viteză de 15km/h.

De atunci automobilele s-au perfecționat și au ajuns dintr-un lux o necesitate pentru majoritatea oamenilor. Dacă acum aproape 130 de ani automobilul lui Benz era o noutate absolută la care oamenii priveau cu curiozitate și suspiciune, astăzi mașinile fac parte din peisajul cotidian invadând străzile.

Având în vedere dinamica vieții și necesitatea omului de  a se putea deplasa cu ușurință dintr-un loc în altul, se impunea să se adopte anumite măsuri pentru a-i ajuta pe cei care nu își pot permite achiziționarea unei mașini noi. Legiuitorul a adoptat inițial OUG 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi pe care a considerat necesar să o modifice prin legea 88/2015 pentru aprobarea OUG 66/2014 publicată în Monitorul Oficial 282 din 27 aprilie 2015. Prevederile sale își produc efectele din 30 aprilie 2015.

În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a acestei legi, se vor modifica și completa și normele de aplicare ale OUG 66/2014 pentru a fi puse în acord cu noile dispoziții în materie.

Cine se poate înscrie în programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi?

Mulți visează cu ochii deschiși la ziua în care își vor putea conduce propria mașină și iată că legiuitorul le oferă șansa să își transforme visul în realitate. Orice ofertă are și restricțiile ei! Știrile juridice arată că legiuitorul impune că se vor putea achiziționa doar mașini ce îndeplinesc standardul EURO 5 care vor putea fi achiziționate de la persoane juridice care au ca obiect de activitate vânzarea mașinilor. Important este faptul că prețul de achiziție nu va putea depăși suma de 50.000 lei plus TVA.

Aspiranții trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiții fără de care nici cu gândul nu pot spera că se vor putea înscrie în acest program. Solicitantul trebuie să aibă la data solicitării creditului garantat minim 18 ani și capacitate deplină de exercițiu. În plus, acesta nu trebuie să mai fi deținut în proprietate un autoturism nou, să nu aibă obligații restante la bugetul general consolidat și la plata altor credite bancare.

Ce obligații au beneficiarii acestui program?

Cei care vor să își achiziționeze primul autoturism nou trebuie să dispună de un avans de minimum 5% din prețul de achiziție al mașinii. Garanția statului va fi de maximum 50% din finanțarea acordată.

Cei care cumpără mașina prin acest program au obligația de a o asigura printr-o poliță tip CASCO. Cei care vor nesocoti această obligație nu vor scăpa de plata asigurării, pentru că noutățile legislative îi dau dreptul finanțatorului să procedeze el la încheierea poliței de asigurare pe cheltuiala proprie, în numele și în contul beneficiarului. Finanțatorul își va recupera aceste costuri de la beneficiar prin orice modalitate prevăzută de lege, inclusiv prin includerea acestora în ratele de credit lunare.

 Știrile juridice arată că beneficiarii au obligația de a cesiona drepturile derivând din polițele de asigurare în favoarea statului român prin Ministerul de Finanțe și finanțatorului proporțional cu procentul de garantare a plății primei de asigurare pe toată durata de valabilitate a creditului garantat în cadrul acestui program.

Beneficiarii programului vor vira sumele reprezentând comisionul de risc într-un cont de venituri bugetare distinct deschis la unitățile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale la care aceștia sunt luați în evidență. Comisionul de risc este o sumă datorată de beneficiar la contractarea creditului pentru perioada de valabilitate a garanției, ca procent din suma garantată în cadrul acestui program în scopul acoperirii riscului de garantare în cuantum de maximum 1% din valoarea garantată.

 Înscrierea ipotecii legale mobiliare

 Cei care se înscriu în acest program trebuie să știe că au obligația de a încheia un contract de garantare  între ei, instituția de credit sau financiară nebancară și fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile mici și Mijlocii prin care statul prin Ministerul de Finanțe se obligă să garanteze creditul acordat de instituția de credit. Totodată, beneficiarul își asumă obligația de a rambursa statului sumele datorate ca urmare a executării garanției de către instituția de credit în cazul producerii riscului de credit.

Contractul de garantare conține în mod obligatoriu o clauză de ipotecă în vederea înscrierii de către finanțator a ipotecii legale mobiliare asupra noii mașini achiziționate prin acest program în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare. Practic, în baza clauzelor din acest contract de garantare se înscrie în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare o ipotecă legală mobiliară asupra autoturismelor achiziționate în cadrul acestui program în favoarea statului român și a finanțatorilor proproțional cu procentul de garantare. Ipoteca rămâne înscrisă până la data achitării creditului garantat acordat în cadrul acestui program.

Rețineți că suma rezultată din valorificarea în orice mod a mașinii se va distribui proporțional cu procentul de garantare după deducerea cheltuielilor de executare silită efectuate de ANAF.

Acordul finanțatorului

 Noutățile legislative precizează că finanțatorul are dreptul de a-și exprima acordul pentru preluarea finanțării garantate și a dreptului de proprietate asupra autoturismului de către o persoană fizică care îndeplinește condițiile pentru a se înscrie în cadrul acestui program. Doar finanțatorul poate să își dea acordul pentru înstrăinarea mașinii.

După modelul prima casă, a apărut prima mașină!

Succesul reprezentat de lansarea programului prima casă l-a făcut pe legiuitor să lanseze și programul prima mașină în scopul de a acorda un ajutor real celor care își doresc o mașină nou-nouță doar a lor, dar nu și-o permit. În plus, prin acordarea de credite se urmărește creșterea consumului populației, dar și al comerțului și serviciilor specializate pentru autovehicule.

Dacă până acum la mare căutare erau creditele de nevoi personale cu care cei interesați își achiziționau bunuri și chiar și mașini, prin acest program se lansează un nou tip de credit pentru achiziționarea primei mașini. Faptul că aceste credite sunt garantate îi va determina pe cei interesați să aibă încredere în ele și să le contracteze mai ales că prevăd condiții mult mai avantajoase față de creditele de consum pentru nevoi personale care nu au garanții materiale.

Cât de mare va fi succesul acestui program și dacă impactul său va fi pozitiv, rămâne de văzut! Până atunci cine se încadrează în condițiile impuse de legiuitor își pot achiziționa mașina mult visată!