Stoparea și recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis


De ani buni de zile statul acordă aceste ajutoare de stat care reprezintă un sprijin financiar acordat unei întreprinderi pe o durată de 3 ani fiscali consecutivi, iar valoarea sa nu depășește 200.000 euro. Sprijinul financiar este acordat de stat sau din resurse de stat, este selectiv și afectează comerțul între statele membre ale Uniunii Europene.

Legiuitorul a considerat util a preciza care este procedura în cazul în care se impune stopare și recuperarea acestor ajutoare de la întreprinderi. Aceste aspecte fac obiectul Ordinului Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat nr. 1238/2017 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a prevederilor art. 25 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996. Acesta a fost publicat în Monitorul Oficial 793 din 6 octombrie 2017 și prevederile sale se aplică de la publicare.

Stoparea și recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis

Agențiile din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat dispun măsuri legate de modul în care sunt utilizate ajutoarele de stat/de minimis aflate în derulare și emit decizii de recuperare a acestora. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.

În urma acțiunilor de supraveghere și control apar propunerile privind stoparea acordării acestor ajutoare. Dacă operatorul economic se află în situația atingerii intensității maxime a ajutorului de stat/de minimis stabilit de lege, se va elabora o notă de stabilire a creanței bugetare datorate și o decizie de recuperare a ajutorului de stat.

Știrile juridice prevăd că decizia de stopare trebuie să cuprindă date privind: emitentul deciziei, sediul social și codul de identificare, numărul și data deciziei, denumirea operatorului economic, codul unic de înregistrare, domiciliul fiscal, obiectul deciziei, motivele de fapt și de drept ce stau la baza emiterii deciziei, temeiul legal și modul de acordare a ajutorului, cuantumul ajutorului de care are dreptul să beneficieze, temeiul legal în baza căruia s-a decis stoparea ajutorului de stat/de minimis, data de la care are loc stoparea, temeiul legal al puterii executorii a deciziei, organul la care se depune contestația și termenul de depunere al acesteia, data la care își produce efectele și numele și semnătura directorului executiv al agenției pentru întreprinderi mici și mijlocii, atragerea de investiții și promovarea exportului.

Decizia de stopare se transmite operatorului economic beneficiar și instituției bancare partenere.

Recuperarea ajutoarelor de stat

Dacă beneficiarii ajutorului de stat/de minimis nu respectă condițiile din schemele de acordare a ajutoarelor, cele din deciziile de autorizare a schemei/ajutorului individual, criteriile din legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat/de minimis sau condițiile din Tratatul de Aderare a României la UE privind ajutoarele de stat/de minimis acordate operatorilor economici din zonele defavorizate și libere, agențiile pentru întreprinderi mici și mijlocii, atragere de investiții și promovare a exportului informează Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și efectuează controale.

Noutățile legislative prevăd că se va demara procedura de recuperare a ajutorului dacă în urma vizitei la sediul/punctul de lucru al beneficiarului pentru a certifica cheltuielile efectuate de acesta sau pentru a monitoriza cheltuielile timp de 3 ani începând cu anul următor acordării ajutorului, se constată că beneficiarii au făcut declarații incomplete și/sau neconforme cu realitatea pentru a obține ajutor financiar nerambursabil, au schimbat destinația ajutorului și nu au îndeplinit condițiile din contract.

Aceeași situație se aplică atunci când calitatea de microîntreprindere aparținând întreprinzătorului debutant a fost pierdută (la data de 31 decembrie a anului în care se împlinesc 3 ani de la data înregistrării) sau dacă microîntreprinderea aparținând întreprinzătorului debutant nu a angajat cu contract de muncă pe durată nedeterminată și nu a menținut în activitate cel puțin 2 salariați de la momentul obținerii facilităților sau nu a reinvestit anual cel puțin 50% din profitul realizat în anul fiscal precedent.

Procedura de recuperare apare și când întreprinzătorul debutant sau oricare dintre asociații săi a săvârșit în scopul de a beneficia de facilitățile legale fapte penale pentru care a fost condamnat prin hotărâre judecătorească definitivă.

O altă situație ce atrage recuperarea apare când nu s-au efectuat cheltuielile pentru care administratorul incubatorului de afaceri a primit aprobare cu privire la extinderea/reabilitare/reamenajarea spațiilor, achiziționarea echipamentelor IT și mobilier, firma incubată. Ultimul caz care generează recuperarea apare atunci când Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat sau agențiile sale înregistrează o sesizare de la instituțiile statului cu privire la nerespectarea condițiilor de eligibilitate în baza cărora beneficiarii au primit ajutorul de stat.

Dacă apare una dintre situațiile de mai sus, unitatea de monitorizare, control și raportare va întocmi un proces-verbal de constatare a neconformităților care va fi transmis la unitatea de plată din cadrul agenției care, la rândul ei, va întocmi nota de stabilire a creanței bugetare datorate și suma datorată de beneficiarul ajutorului de stat.

Executarea silită

În baza notei de stabilire a creanței bugetare datorate, se va întocmi decizia de recuperare a ajutorului de stat, aceasta fiind titlu executoriu care se va comunica beneficiarului în 15 zile. Beneficiarul are obligația de a achita în 30 de zile de la data comunicării și afișării deciziei.

Împotriva deciziei se poate formula contestație în scris în 15 zile calendaristice de la comunicarea titlului executoriu.  Rețineți că aceasta trebuie să cuprindă: datele de identificare a contestatorului, obiectul contestației (doar sumele din decizia de recuperare), motivele de fapt și de drept, dovezile pe care se întemeiează, semnătura contestatorului. Contestația se depune la agenția pentru întreprinderi mici și mijlocii, atragere de investiții și promovare a exportului competentă din subordinea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, care are obligația să o soluționeze în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia.

Știrile juridice arată că promovarea contestației nu suspendă executarea titlului executoriu. Acesta poate fi atacat și pe cale contenciosului administrativ la instanța competentă.

Dacă debitorul nu achită suma datorată, agențiile transmit la ANAF documentația aferentă recuperării ajutorului de stat acordat ilegal, nota de stabilire a creanței bugetare datorate. ANAF va calcula obligații fiscale accesorii de la primirea actelor de mai sus, de la rămânerea definitivă a acestora pe cale administrativă sau judecătorească.

În situația debitorilor pentru care instanța dispune deschiderea procedurii insolvenței, ANAF se va înscrie la masa credală pentru aceste creanțe. Stingerea creanțelor principale și a dobânzilor individuale în titlurile executorii se va efectua de către ANAF.