Care este procedura de organizare și desfășurare a examenului de promovare a personalului contractual din MAI ?


politisti

La debutul în profesie fiecare visează că, în timp, va urca treaptă cu treaptă și va ajunge în vârf sau cât mai aproape. În fiecare sector de activitate modul în care angajații pot promova, criteriile care stau la baza avansării lor în cadrul profesional, sunt stabilite fie prin legi, fie prin regulamente.

Un domeniu în care legiuitorul acordă șanse de promovare este cel al personalului contractual din MAI, sens în care în Monitorul Oficial 669 din 2 septembrie 2015 a fost publicată procedura de organizare și desfășurare a examenului de promovare a acestora.

În ce condiții are loc promovarea personalului contractual în grade sau trepte profesionale imediat superioare?

Știrile juridice precizează că acest lucru are loc fie pe un post vacant prin examen, fie pe postul pe care este titular personalul contractual care îndeplinește condițiile de promovare, caz în care promovarea are loc prin transformarea postului.

Examenul de promovare

Examenul de promovare se poate organiza trimestrial, semestrial sau anual, în funcție de decizia celor care îl organizează. Este obligatoriu ca anunțurile privind examenul de promovare să se afișeze la sediul unității organizatoare și să se publice cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte de data desfășurării pe pagina de internet a unității organizatoare sau a structurii ierarhic superioare.

 Noutățile legislative arată că acest examen constă în susținerea unei probe scrise sau a unei probe practice. Rețineți că proba practică se susține în cazul funcțiilor de personal contractual la care se impune verificarea abilităților practice.

Ce condiții trebuie să îndeplinească aspiranții?

Candidatul trebuie să întrunească anumite condiții pentru a se putea înscrie la acest examen. Astfel, acesta trebuie să aibă o vechime de minimum 3 ani în gradul profesional sau în treapta profesională din care promovează, să fi obținut calificativul foarte bine la evaluarea performanțelor individuale cel puțin de două ori în ultimii 3 ani în care s-a aflat în activitate.

Ce acte depun candidații în vederea înscrierii la examen?

Legiuitorul a stabilit că, în scopul participării la examen, candidații trebuie să depună cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru proba scrisă sau cea practică, un dosar care va cuprinde cererea de înscriere la examenul de promovare și o adeverință eliberată de structurile de resurse prin care se atestă îndeplinirea condițiilor pentru participarea la acesta.

Pentru candidații care vor reuși și vor fi promovați, urmează să se completeze dosarul personal cu copii ale documentelor care atestă desfășurarea examenului. Rețineți că cei admiși la concursul de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant au obligația să se prezinte la post în maximum 15 zile calendaristice de la data afișării. În cazul admiterii pentru ocuparea unui post temporar vacant, contractul de muncă se încheie pe perioada absenței titularului postului.

În ce condiții poate promova personalul contractual într-o funcție de conducere?

Rețineți că promovarea într-o funcție de conducere se face pe un post vacant. Candidații înscriși pentru ocuparea funcțiilor de conducere trebuie să îndeplinească anumite condiții: să aibă cetățenia română sau a altor state membre UE, să cunoască limba română, scris și vorbit, să aibă capacitate deplină de exercițiu, să fie sănătoși, să îndeplinească condițiile de studii, de vechime și să nu fi fost condamnați definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, a statului sau a autorității, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals sau a unor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea.

Noutățile legislative precizează condițiile de  vechime în specialitatea studiilor necesare funcției: un an pentru șef de birou, 2 ani pentru șef serviciu, 3 ani pentru director, director adjunct, director general adjunct și director general și 5 ani pentru șef departament.

Știrile juridice precizează faptul că la concursurile pentru ocuparea funcțiilor de conducere prin promovarea din rândul specialiștilor  aflați pe funcții de execuție, pot fi luate în considerare și rezultatele obținute de candidați în activitatea desfășurată până la data concursului, calitățile de organizator și conducător al unor lucrări sau activități, capacitatea de a lua decizii.

Cum promovează personalul contractual debutant?

Orice început este greu, dar nu înseamnă că cei care sunt noi într-o profesie nu trebuie să aibă șansa de a avansa. Astfel, aceștia vor fi promovați prin examen, la finalul perioadei de debut, în funcția, gradul sau treapta profesională imediat superioară, în baza unui referat de evaluare întocmit de șeful ierarhic superior și aprobat de conducătorul autorității sau instituției publice.

Referatul va cuprinde date despre activitatea desfășurată de candidat, nivelul de însușire a legislației specifice activității desfășurate, aptitudinile candidatului, conduita acestuia în timpul serviciului, propunerea de promovare, biografia și tematica examenului de promovare și propuneri privind componența comisiei de examinare și cea de soluționare a contestațiilor.

În ce condiții are loc promovarea într-o funcție pentru care este prevăzut un nivel de studii superior?

 Noutățile legislative precizează că acest lucru are loc prin transformarea postului din ștatul de funcții în care acesta este încadrat într-un post prevăzut cu studii superioare de scurtă sau lungă durată, al cărui grad profesional este imediat superior celui de debutant, cu menținerea gradației avute la data promovării, ca urmare a obținerii unei diplome de nivel superior.

Propunerea de promovare ca urmare a absolvirii de către salariat a unor forme de învățământ se face de către șeful ierarhic superior la cererea salariatului și doar în situația în care o astfel de funcție este prevăzută în ștatul de organizare al unității sau există posibilitatea transformării acesteia într-o funcție prevăzută cu studii superioare.

Ce presupune promovarea?

În afara mulțumirii că ai mai urcat o treaptă profesională și ți-ai atins scopul propus, trebuie să știi că încadrarea în noua funcție va avea loc din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc examenul de promovare. În situația în care promovarea are loc prin transformarea postului, fișa de post se va modifica și se va completa cu noi atribuții.

Ai reușit? Continuă! Nu ai reușit? Continuă!

Pentru cei care nu vor reuși de prima dată să treacă examenul, este important să persevereze și să nu renunțe. De cele mai multe ori, puterea de a continua devine mai puternică după un eșec. Important este să nu te dai bătut!

„Majoritatea eșecurilor în viață sunt ale oamenilor care nu-și dau seama cât de aproape sunt de succes atunci când renunță.”  (Thomas Edison)