Sunt admisibile încasări de numerar mai mari, peste plafon, pentru organizatorii de nunți și botezuri!


plafonPlățile cu numerar își au, în mod categoric, fanii lor, dar… nu-s pe placul tuturor! Nu mai e o taină pentru nimeni că unii (și alții) le vor limitate, prin introducerea și generalizarea unor plafoane, sau chiar le-ar vrea înlocuite complet cu plăți efectuate prin mijloace bancare.

Organele fiscale susțin că tertipurile evazioniste se bazează, adesea, pe plăți cu bani gheață, deoarece plățile efectuate prin bancă sunt (din ce în ce) mai ușor de urmărit. Pe de altă parte, unii adepți ai libertății economice susțin că existența unor plafoane pentru plățile în numerar aduce îngrădiri dreptului persoanei de-a folosi în mod liber avutul propriu, banii săi, obligând-o să apeleze la transferuri bancare, mai complicate și uneori costisitoare și cronofage.

Există evaziune fiscală, dar nu toate persoanele și entitățile economice urmăresc să o practice, susțin contestatarii plafoanelor stabilite pentru anumite plăți cu bani gheață. Există evaziune, deci trebuie să existe și plafoane, obiectează adepții teoriei necesității controlului, între care și organele fiscale.

Legea 70 pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar, publicată în primăvara anului trecut în „Monitorul Oficial” prevede că operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate de persoane juridice, PFA-uri, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liberi profesionişti, persoane fizice ce desfăşoară activităţi independente, asocieri şi alte entităţi cu/fără personalitate juridică de la sau către oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plată fără numerar.

Aceeași Lege 70/2015 mai prevede că operaţiunile de încasări în numerar efectuate de către persoanele prevăzute mai sus, de la persoane fizice, reprezentând cesiuni de creanţe, primiri de împrumuturi, alte finanţări, precum şi contravaloarea unor livrări de bunuri sau a unor prestări de servicii se efectuează în limita unui plafon zilnic de 10000 lei de la o persoană.

Totodată, Legea prevede că nu-s îngăduite încasările fragmentate de la o persoană, pentru operaţiunile de încasări în numerar prevăzute anterior, cu o valoare mai mare de 10000 lei. Și nici fragmentarea tranzacţiilor reprezentând cesiuni de creanţe, primiri de împrumuturi, alte finanţări, respectiv fragmentarea unei livrări de bunuri sau a unei prestări de servicii, cu valoare mai mare de 10000 lei.

Mai recent, adică la începutul acestei veri, Legea 70/2015 a fost completată, printr-o OUG (32/2016), cu o prevedere potrivit căreia organizatorii de nunţi şi botezuri, pentru operaţiunile de încasări în numerar pe zi, de la persoane fizice, pentru serviciile legate de aceste evenimente, pot solicita organului fiscal central competent în administrarea fiscală, dacă vor putea prezenta organului fiscal date din care să reiasă că încasările de la persoane fizice produse prin organizarea de astfel de evenimente depăşesc acel plafon zilnic de 10000 lei, aprobarea unui plafon de încasări la un cuantum diferit.

Se precizează că, la stabilirea plafonului, organul fiscal va avea în vedere încasările pe care organizatorii de nunţi/botezuri le-au avut mai înainte din astfel de evenimente și că organul fiscal are să dispună cu privire la cererea depusă în sensul stabilirii unui alt plafon printr-o decizie emisă într-un termen de cel mult 15 zile de la data depunerii cererii. Din cele mai noi știri juridice rezultă că decizia organului fiscal poate fi reînnoită/modificată, în urma propunerii efectuate de către solicitant.

 

Noutăți legislative

Pentru aplicarea prevederilor prezentate mai sus, Legea 70/2015 spune că va fi elaborată o procedură, aprobată printr-un ordin al ministrului finanțelor. Este vorba despre Ordinul 1265/2016 referitor la aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor articolului 4^1 din Legea 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări și plăți în numerar și pentru modificarea și completarea OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, care a văzut lumina tiparului în „Monitorul Oficial” 603/2016. Să vedem care-i procedura!

Cum spuneam, persoanele juridice, PFA-urile, întreprinderile individuale sau familiale, liber profesioniştii, persoanele fizice ce desfăşoară activităţi independente, asocierile şi alte entităţi cu/fără personalitate juridică ce dispun de săli sau de alte spații în care pot fi organizate nunți și botezuri, pentru operațiunile de încasări de numerar pe zi, de la persoanele fizice și pentru serviciile legate de astfel de evenimente, pot să solicite organului fiscal central competent, printr-o cerere, aprobarea unui plafon diferit de încasări, mai mare decât cel de 10000 lei.

La cerere, pe care vor depune-o la registratura organului fiscal (sau pe care-o pot transmite prin poștă), operatorii economici care organizează nunți și botezuri, trebuie să anexeze o serie de documente justificative. Din ele trebuie să rezulte că încasările în numerar depășesc plafonul cotidian de „10000 de lei de la o persoană”.

Lista documentelor justificative cuprinde: actul de proprietate/folosință a spațiului unde au loc nunțile/botezurile, declarația pe propria răspundere a deținătorului imobilului menit să găzduiască evenimente referitoare la suprafața și capacitatea sa (număr de locuri), autorizația de funcționare pentru spațiu, situația încasărilor din ultimul an. Acestora li se adaugă copiile facturilor eliberate în temeiul contractelor de furnizare a serviciilor pentru perioada celor 12 luni anterioare luate în calcul în ceea ce privește situația încasărilor.

Cum va soluționa cererea organul fiscal? Fie va fi aprobat, prin decizie, plafonul de încasări în numerar propus, diferit de cel standard (10000 lei), fie se va emite o dispoziție de respingere (dacă depășirea plafonului nu se justifică sau n-a fost depusă documentația solicitată, în integralitatea sa).

Să mai spunem și că împotriva deciziilor de respingere a cererii de aprobare a unui plafon diferit de cel obișnuit, prevăzut la art. 4 alin. (1) din Legea 70/2015, se poate formula o plângere prealabilă, în consens cu prevederile Legii contenciosului administrativ? Am spus-o deja!