Procedura de stabilire din oficiu a creanţelor fiscale pentru cei care nu își depun la timp declarațiile!


anaPersoanele fizice autorizate (PFA) care au realizat în 2016 venituri din activități independente și profesii libere peste un anumit plafon au fost obligate să depună la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), până la 31 ianuarie 2017, formularul 600, în baza căruia Fiscul calculează contribuţia la pensii (CAS) datorată în acest an. În cazul nedepunerii declaraţiei amintite, organul fiscal va stabili din oficiu CAS pentru aceste persoane, printr-o procedură specifică, inclusă într-un act normativ publicat recent în Monitorul Oficial şi aplicabil deja.

Nedepunerea declaraţiei de impunere dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a creanţelor fiscale prin decizie de impunere. Stabilirea din oficiu nu se poate face înainte de împlinirea unui termen de 15 zile de la înştiinţarea contribuabilului privind depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei de impunere

O noutate legislativă în domeniu este Ordinul nr. 648/2017 pentru aprobarea unor formulare utilizate pentru stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoanele fizice, publicat în Monitorul Oficial nr. 114/2017.

Ce prevede Ordinul menţionat?

Ordinul aprobă modelul şi conţinutul formularelor următoarelor formulare:

  •  „Notificare privind nedepunerea în termen a Declaraţiei privind venitul asigurat la sistemul public de pensii”
  • „Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoane fizice”
  • „Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoane fizice”.

Formularul „Notificare privind nedepunerea in termen a Declaraţiei privind venitul asigurat la sistemul public de pensii” se utilizează pentru notificarea contribuabililor persoane fizice, în cazul în care organul fiscal competent constata neîndeplinirea obligaţiei depunerii formularului 600 – Declaraţie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii.

„Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoane fizice” se utilizează în cazul în care organul fiscal competent constată neîndeplinirea obligaţiei depunerii formularului 600 – Declaraţie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii.

Formularul „Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoane fizice” se utilizează la anularea Deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoane fizice, în cazul în care organul fiscal competent constata depunerea de către contribuabil a formularului 600 sau a unor documente care atestă faptul ca nu datora contribuţia de asigurări sociale.

Formularele menţionate vor fi comunicate contribuabilului, în conformitate cu prevederile art. 47 din Legea 207/2015 privind Codul de Procedural Fiscala, cu modificările şi completările ulterioare.

Procedura de stabilire din oficiu a creanţelor fiscale

Potrivit ştirilor juridice, fiscul va trimite celor care nu au depus acest formular la termenul de 31 ianuarie o “Notificare privind nedepunerea în termen a Declaraţiei privind venitul asigurat la sistemul public de pensii”, în care se va preciza că nedepunerea declaraţiei în termen de 15 zile de la primirea notificării va atrage după sine stabilirea din oficiu a obligaţiei de plată.

În acest termen de 15 zile, contribuabilul se poate prezenta la Fisc, să-și exprime punctul de vedere cu privire la faptele şi împrejurările relevante în luarea deciziei, altfel spus, dreptul acestuia de a fi ascultat înainte ca organul fiscal să ia o decizie, este stipulat la art. 9 din Codul de procedură fiscală.

În cazul în care contribuabilul nu va da curs solicitării Fiscului, organul fiscal va trece la stabilirea din oficiu a CAS, prin emiterea formularului 640 “Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoane fizice”.

Decizia conţine date privind activitatea desfăşurată, ca de exemplu informaţii despre statul în care s-a realizat venitul, categoria de venit, determinarea venitului net, data începerii şi a încetării activităţii, precum şi stabilirea obligaţiei anuale de plată cu titlu de contribuţii de asigurări sociale.

Pentru contribuţiile a căror scadenţă expiră la data comunicării deciziei, termenul-limită de plată este:

• data de 5 a lunii următoare dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună;
• data de 20 a lunii următoare, dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună.

Pentru CAS stabilită se vor calcula obligaţii fiscale accesorii, iar decizia de impunere din oficiu reprezintă titlu de creanţă şi constituie înştiinţare de plată.

Al treilea formular aprobat prin Ordinul ANAF nr. 648/2017 este “Decizia de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoane fizice“. Acest document se va emite atunci când va anula Decizia privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoane fizice, ca urmare fie a depunerii formularului 600 de către contribuabili, fie a documentelor care dovedesc că aceştia nu erau obligaţi să achite CAS.