Plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei este supusă procedurii de regularizare a cererii?


 imagesjurMajoritatea dintre noi poate am fost sancţionaţi la un moment dat cu o amendă contravenţională însă am considerat că am fost sancţionaţi pe nedrept iar fapta nu a existat fiind tentaţi să nu fim de acord cu procesul verbal de constatare a contravenţiei.

Potrivit legislaţiei, art. 31 alin. 1) din O. G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia.

În ceea ce priveşte termenul de 15 zile, ne întrebăm dacă în acest termen trebuie şi motivată plângerea şi dacă aceasta este supusă procedurii de regularizare a cererii de chemare în judecata prevăzută de art. 200 din Codul de procedură civilă.

Ce presupune regularizarea cererii?

Conform art. 200 C. procedură civilă completul căruia i s-a repartizat aleatoriu cauza verifică, de îndată, dacă cererea de chemare în judecată este de competenţa sa şi dacă aceasta îndeplineşte cerinţele prevăzute de lege. Când cererea nu îndeplineşte cerinţele prevăzute de lege, reclamantului i se vor comunica în scris lipsurile, cu menţiunea că, în termen de cel mult 10 zile de la primirea comunicării, trebuie să facă completările sau modificările dispuse, sub sancţiunea anulării cererii.

Dacă obligaţiile privind completarea sau modificarea cererii nu sunt îndeplinite în termenul prevăzut mai sus, prin încheiere, dată în camera de consiliu, se dispune anularea cererii.

Potrivit ştirilor juridice, cu privire la problema enunţată mai sus a fost sesizată ÎCCJ pentru a pronunţa o hotărâre prealabilă care să elucideze neconcordanţe existente în practică.

Într-un comunicat al ÎCCJ, se prevede că aceasta prin Decizia nr. 44/2016 a admis sesizarea privind pronunţarea unei hotărâri prealabile şi a stabilit că în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 31 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei trebuie şi motivată în termenul de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal de contravenţie, fiind supusă procedurii de regularizare a cererii de chemare în judecata prevăzută de art. 200 din Codul de procedură civilă.

De reţinut!

Atunci când celui care a săvârșit o contravenție i s-a aplicat o sancțiune, acesta are posibilitatea de a formula plângere împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei, o astfel de plângere (cerere de chemare în judecată) trebuie să fie motivată atât în fapt cât și în drept în termenul de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal de contravenţie.  În cazul în care petentul nu și-a motivat plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei în termenul de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal de contravenţie, potrivit Codului de procedură civilă, petentul are posibilitatea să suplinească lipsurile plângerii respective în procedura de regularizare a cererii de chemare în judecată.

Aşteptăm ca Decizia să fie publicată în Monitorul Oficial pentru a putea discuta pe larg pe baza acesteia.