Modul de identificare a mașinilor înmatriculate în România sau UE şi implicate în incidente rutiere


rutierTraficul rutier de pe la noi este o piatră de încercare pentru majoritatea șoferilor români, iar pentru șoferii străini este inclus în categoria sport extrem. Mulți șoferi care tranzitează România în vizită sau cu probleme de serviciu privesc neputincioși și mirați cum se circulă pe la noi. „Deși autostrăzi n-avem,/Bolizi de lux trec pe șosele/Împrăștiind, vrem sau nu vrem,/În jur, noroi, … manele.” (Nicolae Peiu).

Nu de puține ori, șoferii apasă pedala de accelerație peste limita legală permisă, „uită” că mașina este dotată cu centură de siguranță și aceasta trebuie folosită atunci când circuli, vorbesc la telefonul mobil fără a utiliza dispozitivul hands-free sau conduc sub imperiul lui Bachus. Având în vedere că aceste fapte sunt săvârșite și de șoferii străini pe teritoriul României, respectiv de cei români în statele UE, se impunea crearea posibilității pentru polițiști de a putea face schimb de date privind mașinile și pe acești contravenienți care le conduc.

Cu titlul de știri  juridice, s-a publicat în Monitorul Oficial 334 din 7 mai 2014 Procedura de căutare și furnizare a datelor privind înmatricularea vehiculelor, precum și elementele acestora.

Ce prevede acest program legislativ?

Legiuitorul a creat posibilitatea ca poliția rutieră din cadrul Poliției Române și Poliția de Frontieră Română să poată căuta în mod automatizat datele privind vehiculele înmatriculate într-un stat membru UE cu care au fost săvârșite încălcări ale regulilor de circulație pe teritoriul României, respectiv vehiculele înmatriculate în România folosite la comiterea unor încălcări ale legilor rutiere în alte state membre.

Practic, va exista un sistem care va permite efectuarea unui schimb transfrontalier de informații privind încălcări ale regulilor de circulație, utilizând căutarea automată a datelor privind înmatricularea vehiculelor aparținând statelor membre ale Uniunii Europene și a statelor terțe cu care UE a încheiat un acord, în vederea participării la schimbul de date privind înmatricularea vehiculelor. Rețineți că în acest program nu sunt incluse Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Irlanda și Regatul Danemarcei.

Cum va funcționa, în practică, acest schimb transfrontalier de date ?

Să ne imaginăm că Hans, onorabil cetățean german și om de afaceri de succes mergea cu bolidul său pe șoselele patriei noastre. Vrăjit de peisajul ce i se înfățișa – „limuzine, cai și oi/Se întrec pe șosea,/Chiar și-o vacă, mai de soi,/Locul doi, măcar, ar vrea!” (Gabriela Gențiana Groza) – a călcat pedala de accelerație peste limita legală.

Vigilenți, polițiștii români au sesizat că accelerația lui Hans a depășit cu mult limita permisă pe ale patriei șosele și, văzând că mașina avea număr de înmatriculare de Germania, aceștia au accesat baza de date a statului lui Hans. Polițiștii au obligația de a obține datele contravenientului prin accesarea bazei de date transfrontaliere în termen de 30 de zile de la data săvârșirii faptei. Odată ce l-au identificat pe Hans și al său nărăvaș bolid, polițiștii români au obligația să îi trimită acestuia o scrisoare prin care să îl informeze că accelerația sa peste limita legală îi poate aduce o amendă.

Potrivit programului legislativ, polițiștii români au obligația ca, în termen de 30 de zile de la data la care au obținut datele de identificare ale lui Hans, să îi trimită scrisoarea de informare. În practică, pot fi situații în care proprietarul mașinii să fie diferit de șoferul contravenient. În acest caz, scrisoarea de informare va fi trimisă atât proprietarului vehiculului, cât și persoanei care l-a condus și a încălcat legea.

Polițiștii români au întocmit scrisoarea de informare pentru Hans în limba germană și au trimis-o prin poștă cu confirmare de primire, punându-i acestuia în vedere fie să achite jumătate din minimul amenzii prevăzută de legea română pentru excesul de viteză, fie să trimită, printr-o scrisoare, punctul său de vedere, în 30 de zile de la primirea înştiinţării.

Hans nu a înțeles de ce i s-a aplicat amenda respectivă și a solicitat, în scris, să i se comunice date suplimentare. Potrivit legii, polițiștii români i-au răspuns în scris în termen de 15 zile de la primirea scrisorii acestuia. Pot fi situații, în practică, în care cel căruia i se trimite scrisoarea să arate că există o eroare de identificare în privința sa, privind încălcarea legii, caz în care autoritățile române fac cercetările ce se impun și îi comunică un răspuns în 10 zile de la primirea solicitării.

Pentru că Hans este german și aceștia sunt binecunoscuți pentru corectitudinea lor, potrivindu-i-se de minune zicala „Ein Mann, ein Wort!” („Un om, un cuvânt!”), a recunoscut că a apăsat accelerația peste limită. Primind răspunsul acestuia, polițiștii români au constatat existența contravenției și i-au întocmit lui Hans procesul-verbal prin care i-au aplicat și amenda impusă de lege.

Cum va plăti Hans amenda?

Amenda aplicată lui Hans pentru contravenția săvârșită se va face venit la bugetul de stat și se poate achita în numerar la orice unitate a trezoreriei statului sau prin virament bancar în contul de venituri al bugetului de stat. Cu titlul de știri juridice, legea permite ca plata să se facă folosind servicii poștale, plată electronică sau sistemul național electronic de plată online a taxelor și impozitelor, folosind cardul bancar.

Polițiștii români i-au trimis deîndată procesul-verbal lui Hans. Aceștia știau că, dacă în termen de două luni de la data aplicării sancțiunii nu comunică procesul verbal de constatare și de aplicare a  contravenției, nu îi mai pot cere lui Hans să achite amenda respectivă.

După ce a plătit amenda pentru că a încălcat legile rutiere de la noi, probabil că Hans i-a dat dreptate lui G.K. Chesterton, care spunea: „în prezent, un cetățean poate cu greu să facă diferența între o taxă și o amendă, cu excepția faptului că o amendă este, în general, mult mai mică.”

Era necesar un astfel de sistem transfrontalier de date?

Având în vedere numărul mare de mașini care rulează pe șoselele de la noi și ispita șoferilor de a uita că regulile de circulație trebuie respectate, cred că acest program legislativ se impunea a fi adoptat, pentru a permite obținerea de date în mod necenzurat.

Că fiola a-nverzit/Nu voia să recunoască,/Dar amenda l-a trezit/Și-a văzut că e…”albastră.” (Cornelia Buzatu)