Conform legii, care sunt atribuţiile şi organizarea Ministerului Turismului?


turismMinisterul Turismului se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Guvernului, care aplică strategia şi Programul de guvernare în domeniul turismului în concordanţă cu cerinţele economiei de piaţă şi pentru stimularea iniţiativei operatorilor economici din domeniul de competenţă.

O noutate legislativă în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea ministerului este reprezentată de Hotărârea nr. 24/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Turismului, publicată în Monitorul Oficial nr. 49/2017.

Care sunt funcţiile pe care trebuie să le îndeplinească?

Conform actului normativ menţionat mai sus Ministerul Turismului îndeplineşte următoarele funcţii:

  • de strategie, prin care se asigură elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului de guvernare, precum şi elaborarea strategiilor, politicilor publice şi a programelor în domeniile coordonate;
  • de reglementare şi sinteză, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ şi instituţional necesar pentru realizarea obiectivelor strategice din domeniile sale de responsabilitate, precum şi din alte domenii conexe: restructurarea şi, după caz, privatizarea operatorilor economici care funcţionează sub autoritatea sa;
  • de reprezentare, prin care se asigură, în condiţiile legii, în numele statului român şi al Guvernului României, reprezentarea pe plan intern şi extern, inclusiv în privinţa afacerilor europene, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 379/2013 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituţiilor Uniunii Europene şi pentru completarea art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 8/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, în domeniul său de activitate;
  • de aplicare a prevederilor Tratatului de aderare a României la Uniunea Europeană pentru domeniile sale de responsabilitate;
  • de coordonare la nivel naţional, în colaborare cu celelalte autorităţi interesate, a activităţilor referitoare la relaţiile economice internaţionale, fluxurile comerciale şi cooperarea economică în domeniile coordonate;
  • de promovare a destinaţiilor turistice naţionale;
  • de absorbţie a fondurilor acordate de Uniunea Europeană în domeniile sale de responsabilitate;
  • de colaborare cu partenerii sociali.

Activitate ministerului se organizează după mai multe principii şi anume: coerenţa, stabilitatea şi predictibilitatea în domeniul coordonat; armonizarea cadrului legislativ cu reglementările Uniunii Europene, întărirea autorităţii instituţiei, perfecţionarea managementului fondurilor publice, transparenţa activităţii în toate domeniile sale de activitate.

Conducerea Ministerului Turismului se asigură de către ministrul turismului. Acesta reprezintă şi angajează ministerul în raporturile cu celelalte autorităţi publice, precum şi cu alte persoane fizice şi juridice din ţară sau din străinătate, precum şi în justiţie şi în raporturile cu celelalte organe jurisdicţionale. În acest scop, poate da împuternicire de reprezentare secretarilor de stat sau altor persoane din subordine. Este ajutat în activitatea sa de 2 secretari de stat, numiţi prin decizie a prim – ministrului, precum şi de secretarul general şi de un secretar general adjunct, numiţi în condiţiile legii.