Paşi de urmat pentru înregistarea ca PFA!


Înregistrarea ca persoană fizică autorizată (PFA) continuă să fie una dintre formele de organizare cele mai întâlnite pentru desfășurarea unei activități economice.

Ordonanţa de urgenţă nr. 44/2008 este principalul temei legislativ care reglementează înregistrarea și autorizarea persoanelor fizice, în scopul desfășurării activităților economice.

În principiu, PFA este o persoană autorizată să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege, folosindu-se, în principal, de forţa de muncă proprie. Pot deveni persoane fizice autorizate orice cetăţeni români sau ai unor state membre ale Uniunii Europene, care au împlinit vârsta de 18 ani şi nu au săvârşit fapte sancţionate de legile financiare, de natura celor înscrise în cazierul fiscal.

Care sunt paşii de urmat pentru înregistrare?

Persoanele fizice trebuie să se asigure că dețin un spațiu cu destinație de sediu profesional. Adica trebuie să deţină un conract de închiriere, comodat sau de vanzare-cumpărare.

Pasul doi este rezervarea denumirii, prin depunerea la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul în raza căruia solicitantul îşi stabileşte sediul profesional a cererii de verificare disponibilitate şi/sau rezervare firmă.

Ce trebuie să cuprindă dosarul de înreistrare la ONRC?

Pe lângă cererea de înregistrare, formular ce poate fi descărcat de pe site-ul institutiei, dosarul pentru constituirea unei PFA, care se depune la oficiul registrului comerţului în raza căruia persoana fizică autorizată îşi stabileşte sediul profesional, la ghişeu, prin corespondenţă sau prin biroul de asistenţă şi reprezentare din cadrul primăriilor, va mai cuprinde următoarele documente:

  • declarația tip model 1 sau 2 (formular specific ONRC) prin care se precizează activitățile desfășurate;
  • cartea de identitate sau paşaportul titularului PFA, în copie conformă cu originalul;
  • anexa 1 privind înregistrarea fiscală ;
  • documentul pentru dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu profesional (închiriere, comodat etc) – original sau copie legalizată;
  • dacă este cazul, avizul privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă (completat pe formular-tip, original);
  • specimenul de semnătură al persoanei fizice autorizate – original. Acesta se depune la Registrul Comerțului odată cu cererea de înregistrare şi poate fi dat în faţa notarului public, în formă legalizată, ori în faţa directorului ORC sau a înlocuitorului acestuia, care va certifica semnătura.
  • după caz: – precizare din care să rezulte că titularul dreptului de proprietate înţelege să afecteze folosinţa spaţiului în vederea stabilirii sediului profesional al persoanei fizice autorizate (declaraţie etc.); – documentele doveditoare pentru patrimoniul de afectaţiune (declaraţie pe proprie răspundere);
  • documentele care atestă pregătirea profesională sau documentele care atestă experienţa profesională, în copie.

Dacă dosarul este complet şi cuprinde toate documentele solicitate, Oficiul Registrului Comerţului eliberează, de obicei, actele privind înmatricularea noii entităţi în termen de trei zile de la depunere.

Reamintim că au fost eliminate taxele de înregistrare tocmai pentru a stimula activităţile economice.