Ți s-au ars electrocasnicele din cauza supratensiunii? De acum poți primi despăgubiri!


electrocasnice deteriorate
Mulți români au trecut printr-un episod în care din cauza unei supratensiuni cauzate de culpa operatorului de rețea, electrocasnicele lor au fost avariate fără vreo șansă de a putea fi reparate. În afara supărării, românii nu aveau cui să se adreseze pentru a primi despăgubiri pentru paguba produsă.

Începând cu 29 decembrie 2015 a intrat în vigoare Procedura privind acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de reţea din 16.12.2015 care a fost publicată în Monitorul Oficial 971 din 29 decembrie 2015.

Cine va fi îndreptățit să primească despăgubiri?

Rețineți că procedura se aplică doar persoanelor fizice (consumatori casnici) care pot primi despăgubiri în cazul deteriorării aparatelor electrocasnice ca efect al unor supratensiuni accidentale produse în rețeaua electrică din culpa operatorului de rețea. Persoanele juridice vor putea fi despăgubite în conformitate cu clauzele prevăzute în contractul de furnizare încheiat.

Știrile juridice arată că se vor putea acorda despăgubiri pentru  bunurile de larg consum destinate uzului gospodăresc care sunt alimentate cu energie electrică la tensiuni de 230V/400V, cu excepția lămpilor electrice și a receptoarelor electrotermice care nu conțin componente electronice care au fost avariate în urma supratensiunii.

În ce condiții se pot acorda despăgubiri?

Pentru a primi despăgubiri, legea prevede că trebuie să fie îndeplinite cumulativ anumite condiții. Astfel, în mod obligatoriu deteriorarea receptoarelor electrocasnice trebuie să se fi produs ca efect al unor supratensiuni accidentale produse în rețeaua electrică a operatorului de rețea din culpa acestuia. Dacă supratensiunile accidentale au fost de origine atmosferică nu se vor acorda despăgubiri.

Se impune ca aparatele electrocasnice deteriorate să fie omologate și alimentate cu energie electrică prin circuite corect dimensionate, locul de consum unde a avut loc evenimentul este alimentat cu energie electrică în baza unui contract de furnizare a energiei electrice.

Ce pași aveți de urmat pentru a primi despăgubiri?

În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data la care aparatul electrocasnic a fost avariat din cauza supratensiunii, aveți obligația de a transmite furnizorului în scris, o cerere pentru a primi despăgubiri. Dacă clientul casnic este în imposibilitatea de a transmite cererea în cele 10 zile de la apariția supratensiunii accidentale, va trimite furnizorului cererea de acordare de despăgubiri însoțită de documentele justificative privind depășirea termenului.

Dacă după primirea cererii, furnizorul constată că nu sunt îndeplinite condițiile cerute de lege pentru acordarea despăgubirilor, va comunica în 3 zile lucrătoare clientului casnic că nu i le poate acorda.

Dacă sunt îndeplinite condițiile, operatorul de rețea va programa de comun acord cu clientul electrocasnic data verificării la locul de consum în 10 zile lucrătoare de la primirea cererii. Cu această ocazie se va întocmi un proces-verbal de constatare care va fi comunicat în 3 zile lucrătoare operatorului de rețea în care se va specifica dacă se pot acorda sau nu despăgubiri.

Dacă clientul casnic este îndreptățit să primească despăgubiri, are obligația de a depune în maximum 60 de zile lucrătoare de la primirea înștiințării cu privire la acordarea despăgubirilor, documentele de achiziție (factura, bon fiscal, chitanță sau o declarație pe propria răspundere cu privire la data achiziției receptorului electrocasnic) și documentele aferente contravalorii reparației aparatelor electrocasnice deteriorate (factura, bon fiscal, chitanță) sau, dacă nu poate fi reparat, se depune confirmarea din partea unui operator economic specializat în repararea electrocasnicelor că reparația nu este posibilă.

În 5 zile lucrătoare de la primirea documentelor justificative, operatorul de rețea le va analiza și va stabili cuantumul despăgubirilor. Furnizorul va achita clientului casnic despăgubirile conform contractului de furnizare a enerigiei electrice. Valoarea despăgubirilor se notifică de către furnizor printr-o adresă anexată primei facturi emise după finalizarea investigației.

Cum se calculează despăgubirile?

Știrile juridice arată că, dacă este posibilă repararea aparatului electrocasnic deteriorat, atunci valoarea despăgubirilor va fi egală cu cea a reparației. Dacă repararea nu este posibilă, operatorul de rețea va calcula valoarea despăgubirilor.

Dacă clientul casnic deține documente de achiziție ale aparatului deteriorat și durata efectivă de utilizare este mai mică decât durata medie de utilizare (cea specificată în certificatul de garanție), valoarea despăgubirilor va fi egală cu valoarea de achiziție ponderată cu diferența dintre durata medie de utilizare și cea efectivă, raportată la durata medie de utilizare, dar nu mai puțin de 50% din valoarea de achiziție.

În cazul în care clientul casnic nu mai deține acte care să ateste valoarea de achiziție a produsului deteriorat și durata efectivă de utilizare declarată este mai mică decât durata medie de utilizare, atunci valoarea despăgubirilor va fi egală cu valoarea minimă de piață a unui aparat nou cu aceleași caracteristici, ponderată cu diferența dintre durata medie și efectivă de utlizare, raportată la durata medie, dar nu mai puțin de 50% din valoarea unui aparat nou.

Dacă durata efectivă de utilizare a aparatului deteriorat este mai mare sau egală cu cea medie de utilizare, valoarea despăgubirilor este de 50% din valoarea minimă identificată pe piață ca preț pentru un produs cu aceleași caracteristici tehnice cu ale aparatului deteriorat fără să conteze dacă clientul casnic are sau nu documente justificative.

Dacă părțile nu se înțeleg cu privire la valoarea despăgubirilor, se pot adresa instanțelor de judecată.

Rețineți că nu se pot acorda despăgubiri pentru aparatele radio și/sau TV deteriorate dacă clientul casnic nu plătește taxele pentru aceste servicii pe motiv că nu ar deține astfel de aparate.

Cine greșește, plătește!

Sper ca această procedură să poată fi aplicată cu succes în practică, să îi ajute pe cei care suferă o pagubă din cauza operatorului de rețea să își poată recupera paguba și să nu fie doar praf în ochi!