Noi reglementări privind certificatul de atestare fiscală și de obligații bugetare


certificat atestare fiscala
În multe cazuri apare confuzia între certificatul de atestare fiscală și cazierul fiscal. Astfel, mulți cred că vorbim despre unul și același lucru. În realitate, sunt două documente diferite.

În realitate, cazierul fiscal cuprinde toate faptele săvârșite de un contribuabil care sunt sancționate de normele fiscale, vamale și cele privind disciplina financiară, pe când certificatul de atestare fiscală se referă la îndeplinirea de către contribuabil a obligațiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor. Concret: dacă nu îți achiți impozitul pe proprietățile avute, fapta ta se va reflecta în certificatul de atestare fiscală fără ca fapta să fie înscrisă în cazierul fiscal.

Cu privire la modalitatea de obținere a certificatului de atestare fiscală și a celui privind obligațiile bugetare, legiuitorul a elaborat Ordinul ANAF nr. 3654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligaţii bugetare, precum şi a modelului şi conţinutului acestora care a fost publicat în Monitorul Oficial 954 din 23 decembrie 2015. Prevederile sale se aplică începând cu 1 ianuarie 2016.

Cine poate solicita eliberarea certificatului de atestare fiscală?

Pot solicita eliberarea acestuia contribuabilii, instituțiile/autoritățile publice, deținătorii de titluri de participare la o societate, notarii publici pentru persoana fizică care dezbate succesiunea sau orice persoană fizică sau juridică doar cu acordul scris al contribuabilului în cauză. Știrile juridice arată că certificatul de atestare fiscală se poate elibera și din oficiu în cazul în care se schimbă competența de administrare a creanțelor fiscale ca urmare a schimbării domiciliului fiscal.

Unde se depune cererea în vederea eliberării certificatului de atestare fiscală?

Cei interesați vor depune cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală la registratura organului fiscal de la domiciliul fiscal sau o pot trimite prin poștă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau prin intermediul serviciului „Spațiu privat virtual.”

Rețineți că există posibilitatea de a trimite cererea și prin mijloace de comunicare la distanță, caz în care se va atașa o copie a documentului eliberat de autoritatea contractantă. Dacă cererea a fost depusă în mod eronat la un alt organ fiscal decât cel competent să elibereze certificatul de atestare fiscală, i se va comunica contribuabilului acest lucru și i se va indica organul fiscal competent să îi soluționeze cererea.

În cazul în care contribuabilul are de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autoritățile contractante va atașa la cerere și documentul, în original, eliberat de autoritățile contractante prin care se certifică cuantumul sumelor pe care contribuabilul le are de încasat.

Dacă depune cererea prin mijloace de transmitere la distanță, documentul eliberat de autoritățile contractante se depune în original la instituția care solicită certificatul de atestare fiscală. Rețineți că informațiile înscrise în certificatul de atestare fiscală sunt valabile doar dacă coincid cu cele înscrise în documentele eliberate de autoritățile contractante. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii și trebuie să fie în termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscală.

În cazul cererii depuse de către notarii publici pentru persoana fizică care dezbate succesiunea, cererea se va depune la organul fiscal competent în administrarea creanțelor fiscale datorate de persoana fizică decedată. La cerere se va atașa o copie certificată conform cu originalul a dovezii deschiderii procedurii succesorale notariale.

Persoanele fizice care desfășoară activități independente sau exercită profesii liberale, vor depune cererea la organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul își are domiciliul fiscal. Se va menționa în cerere sediul activității sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală. Organele fiscale centrale competente vor colabora pentru a stabili situația fiscală reală, sens în care organele fiscale centrale în a căror rază teritorială se află sediul activității vor comunica organului fiscal central competent pentru eliberare informațiile cerute cel mai târziu în ziua următoare primirii solicitării.

Știrile juridice precizează faptul că eliberarea certificatului de atestare fiscală nu este supusă taxelor extrajudiciare de timbru. El se va emite în maximum 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii. Dacă contribuabilul supus unei inspecții fiscale solicită eliberarea unui certificat de atestare fiscală în scopul radierii din registrele în care a fost înregistrat, certificatul se emite în 5 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei de impunere sau a deciziei de nemodificare a bazei de impozitare.

Dacă unii contribuabili au înființate sedii secundare înregistrate fiscal ca plătitoare de salarii și de venituri asimilate salariilor, certificatul de atestare fiscală se emite la cererea contribuabilului și cuprinde obligațiile fiscale ale contribuabilului și cele ale sediilor secundare.

Noutățile legislative precizează că în certificatul de atestare fiscală se înscriu, obligatoriu, numărul de înregistrare, data eliberării, perioada de utilizare, numele și prenumele organului fiscal central emitent. Certificatul se întocmește în două exemplare originale, unul se păstrează la organul fiscal emitent arhivându-se la dosarul fiscal al contribuabilului și unul se comunică solicitantului.

Rețineți că dacă se solicită obținerea mai multor exemplare ale certificatului de atestare fiscală, se va menționa în cerere numărul de exemplare solicitate.

În ce situații se eliberează certificatul de obligații bugetare?

 La solicitarea instituției publice implicate în procesul de privatizare, organul fiscal central competent pentru administrarea creanțelor bugetare ale contribuabililor persoane juridice, este obligat să elibereze certificatul care atestă modul de îndeplinire a obligațiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor creanțe bugetare. Cazurile în care se solicită acest tip de certificat sunt: pentru completarea documentației necesare procesului de privatizare, pentru acordarea de înlesniri la plata obligațiilor bugetare restante sau în alte cazuri prevăzute de lege.

Știrile juridice precizează faptul că certificatul de obligații bugetare se eliberează de organul fiscal centrul competent și este semnat de conducătorul acestuia. La fel ca certificatul de atestare fiscală nu este supus taxei extrajudiciare de timbru.

Rețineți că certificatele de obligații bugetare se vor elibera pe baza raportului de inspecție fiscală efectuat de organele fiscale centrale competente cu atribuții de control. Se vor elibera în 30 de zile lucrătoare de la data solicitării instituției publice implicate în procesul de privatizare.

Certificatul de obligații bugetare se va elibera în trei exemplare: unul se va transmite instituției implicate în procesul de privatizare, unul la ANAF (la direcția cu atribuții în domeniul reglementării înlesnirilor la plată) și un exemplar se va păstra la dosarul fiscal al contribuabilului.

Certificatul va avea înscrise în mod obligatoriu numărul de înregistrare, data eliberării, scopul eliberării, numele și semnătura persoanei împuternicite a organului fiscal.

Ce se întâmplă cu cererile în curs la soluționare la 1 ianuarie 2016?

Știrile juridice precizează că pentru cererile de eliberare a certificatului de atestare fiscală care sunt în curs de soluționare la 1 ianuarie 2016, se vor aplica noile prevederi legislative.