Curtea Constituţională a fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 80 alin. (2) lit. d) din Codul penal şi ale art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia susţine că, potrivit art. 80 alin. (2) lit. d) din Codul penal, nu se poate dispune renunţarea la aplicarea pedepsei dacă pedeapsa prevăzută de lege pentru infracţiunea săvârşită este închisoarea mai mare de 5 ani.
Susţine, de asemenea, că va comite infracţiunea prevăzută de textul de lege menţionat anterior şi persoana care depozitează un singur pachet de ţigări, întrucât este îndeplinit unul dintre elementele materiale alternative ale infracţiunii de contrabandă, iar, potrivit art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006, contrabanda asimilată se pedepseşte ca şi contrabanda simplă, cu pedepse între 2 şi 7 ani închisoare.
Potrivit ştirilor juridice se subliniază că, deşi pentru o cantitate mică de ţigarete de contrabandă este posibilă renunţarea la urmărirea penală, pentru aceeaşi faptă nu este posibilă pronunţarea unei soluţii de renunţare la aplicarea pedepsei.
Curtea admite că faptele prevăzute la art. 270 alin. (3) din Codul vamal al României, constând în colectarea, deţinerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal, cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia, deşi sunt asimilate infracţiunii de contrabandă, prezintă pericol social, întrucât, prin săvârşirea acestora, bunurile/mărfurile menţionate ajung la consumator, fiind mai greu de identificat şi de recuperat.
Prin urmare, CCR a admis excepţia de neconstituţionalitate, Decizia nr. 176/2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 451/2022, şi constată că dispoziţiile art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României sunt neconstituţionale.