Care sunt efectele eliminării timbrului de mediu?


rarRegistrul Auto Român a primit în prima lună a anului solicitări de eliberare a documentelor necesare înmatriculării pentru doar 8.000 de maşini noi. În schimb, alte 37.437 de solicitării au fost pentru vehicule de ocazie. Un calcul simplu arată că raportul dintre maşinile de ocazie şi cele noi a urcat la aproape 5/1.

Eliminarea timbrului de mediu a adus în reprezentanţele Registrului Auto Român (RAR) din întreaga ţară o avalanşă de maşini de ocazie. Asta încă din ianuarie când mulţi doritori de vehicule second-hand au ales să înceapă demersurile pentru ca, imediat ce taxa avea să dispară, în februarie, să-şi poată înmatricula vehiculul.

Conform oficialilor RAR, din totalul de peste 37.000 de maşini care au ajuns la RAR în ianuarie, circa 10% sunt produse între 1970 şi 2000, în timp ce majoritatea, adică 76,78%, au fost asamblate între anii 2000 şi 2010. Doar 13,24% din total sunt maşini mai noi de şapte ani.

Cel puţin la fel de interesante ca distribuţia pe vechimi a maşinilor de ocazie aduse în ţară de români în ianuarie sunt motivele pentru care, circa 22% dintre vehiculele testate de RAR au fost respinse la prima verificare. Astfel, 22% dintre maşinile respinse aveau probleme la instalaţia electrică, 15% nu au putut fi identificate cu exactitate, 13% prezentau defecţiuni la sistemul de frânare, 12% nu se încadrau în standardele de emisii poluante, 10% aveau probleme la caroserie sau şasiu, 8% la roţi sau punţi şi 5% la sistemul de direcţie.

,