Eliminarea taxei de mediu va duce la urmări grave asupra mediului şi a sănătăţii populaţiei


Taxa-de-poluare
În urma adoptării de Camera Deputaţilor a proiectului de lege care prevede eliminarea a peste 100 de taxe nefiscale, printre care şi timbrul de mediu, APIA a emis un comunicat conform căreia precizează că eliminarea timbrului de mediu va afecta, în special, oraşele mari, unde se va mări numărul automobilelor vechi şi, prin urmare, va creşte poluarea mediului cu influenţe negative asupra sănătăţii populaţiei.

“Eliminarea timbrului de mediu va duce la: creşterea abruptă a vârstei medii a parcului auto naţional (România va deveni al doilea ‘cimitir de maşini vechi’ al Europei, după Polonia) şi anularea eforturilor financiare de curăţare a parcului realizate în ultimii 12 ani prin Programul ‘Rabla’ (pentru care s-au cheltuit 2,1 miliarde lei), fapt ce va face ca şi numărul automobilelor vechi şi cu normă de poluare ridicată să se regăsească într-un număr tot mai mare pe drumurile din România; creşterea nivelului de poluare din marile oraşe (inclusiv datorită creşterii numărului de automobile vechi), cu efecte negative asupra sănătăţii populaţiei, ceea ce va presupune în final şi alocarea unor resurse băneşti superioare pentru tratarea afecţiunilor generate de nivelul crescut al emisiilor poluante”, se mai menţionează în comunicat.

Potrivit aceluiaşi comunicat APIA, timbrul de mediu a contribuit, într-o oarecare măsură, la garantarea unui nivel relativ acceptabil pentru gradul de poluare al autoturismelor importate în România.

“Este, deci, absolut necesară menţinerea timbrului de mediu, dar şi introducerea altor instrumente/stimulente, cu eficienţă sporită în ceea ce priveşte stimularea achiziţiei de automobile cât mai puţin poluante”, se mai spune în comunicat.

În acelaşi timp, această schimbare este adoptată în măsura în care România are unul din cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa (circa 13,5 ani), cu peste 1,6 milioane de autoturisme cu vârstă este mai mare de 15 ani (Euro3, Euro2, Euro1).