Se încearcă reducerea numărului de consumatori de tutun printr-o nouă directivă UE


lc

La data de 20 mai 2016, a intrat în vigoare noua directivă privind produsele din tutun. Măsurile prevăzute vizează reducerea numărului de consumatori de tutun, în special în rândul tinerilor, și informarea corectă a consumatorilor în ceea ce privește riscurile pe care și le asumă.

Principalele modificări ale normelor vizează:

  • Avertismente de sănătate obligatorii, mai mari și prin imagini

Avertismentele de sănătate grafice, cu fotografii, texte și informații privind renunțarea la fumat, vor ocupa 65 % din partea din față și din spate a pachetelor de țigări și de tutun de rulat. Descriind efectele sociale și de sănătate ale fumatului, avertismentele sunt menite să descurajeze oamenii de la fumat sau să-i încurajeze să renunțe. Avertismentele sunt grupate în trei seturi, care urmează să se rotească în fiecare an, pentru a le asigura impactul pe un timp cât mai lung posibil.

  • Interzicerea țigărilor și a tutunului de rulat cu arome caracteristice

Țigările și produsele din tutun de rulat nu mai pot să aibă arome caracteristice, cum ar fi de mentol, de vanilie sau de bomboane, care să mascheze gustul și mirosul de tutun (alte produse, precum trabucurile, țigările de foi și tutunul snus, sunt scutite de această interdicție.). În cazul produselor cu o cotă de piață de peste 3 % (de exemplu, al țigărilor mentolate), interdicția se va aplica începând din 2020.

S-a instituit o procedură prin care să se stabilească dacă un produs din tutun are o aromă caracteristică, iar Comisia și statele membre urmează să fie asistate în această privință de un comitet consultativ independent.

  • Se încheie epoca pachetelor publicitare sau înșelătoare

Pachetele de țigări trebuie să aibă o formă cuboidă, care să asigure vizibilitatea avertismentelor de sănătate combinate. Nu vor mai fi permise pachetele subțiri sau alte tipuri de pachete de forme neregulate. De asemenea, vor fi interzise pachetele cu mai puțin de 20 de țigări. Prin urmare, pachetele de 10 țigări, care sunt în special atractive pentru tineri cu putere de cumpărare limitată, vor dispărea de pe piață.

Nu este permis să apară pe pachetele de țigări elemente sau caracteristici promoționale și/sau înșelătoare. Astfel, nu vor mai fi posibile referiri la beneficii în privința stilului de viață sau la gusturi și arome, oferte speciale, sugestii conform cărora un anumit produs ar fi mai puțin dăunător decât altele sau că ar avea o biodegradabilitate îmbunătățită sau alte avantaje ecologice.

  • Normele de ambalare și etichetare a țigaretelor electronice

Avertismentele de sănătate pentru țigaretele electronice devin obligatorii, pentru a atrage atenția consumatorilor că țigaretele electronice conțin nicotină și nu ar trebui folosite de nefumători.

Ambalajul trebuie să conțină, de asemenea, o listă cu toate ingredientele conținute, informații privind cantitatea de nicotină conținută și un prospect cu instrucțiuni de utilizare și informații privind reacțiile adverse, grupele de risc, precum și dependența și toxicitatea.

Nu sunt permise elemente promoționale pe ambalajul țigaretelor electronice, iar reclamele și promovarea transfrontalieră a țigaretelor electronice sunt interzise.

Normele prezentate mai sus se aplică tuturor produselor fabricate începând cu data de 20 mai 2016. Statele membre pot acorda producătorilor 12 luni suplimentare pentru a-și lichida stocurile vechi.

Produsele puse în vânzare până la data de 20 mai 2016 pot fi vândute în UE până în 2017.