Ministerul Afacerilor Interne a supus spre dezbatere publică proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor.
Conform actului normativ, Legea nr.122/2006 se modifică şi se completează, sens în care este avută în vedere reglementarea, în principal, a următoarelor aspecte:
– reglementarea, la nivel de lege, a posibilităţii ca Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI), în calitate de autoritate naţională responsabilă, să poată folosi servicii specializate furnizate de interpreţi şi traducători, să solicite efectuarea de expertize medico-legale sau de altă natură, precum şi să consulte specialişti;
– instituirea obligaţiei de pregătire, în domeniul azilului, pentru autorităţile responsabile cu examinarea cererii de protecţie internaţională, precum şi pentru autorităţile competente în primirea cererilor de azil;
– stabilirea obligaţiei de informare a minorului neînsoţit cu privire la numirea reprezentantului legal; de altfel, în ceea ce priveşte numirea reprezentantului legal, este adaptat actualul cadru normativ reprezentat de Legea nr.122/2006, în sensul că această obligaţie subzistă inclusiv pe perioada derulării procedurii primei ţări de azil, a procedurii ţării terţe sigure şi a procedurii ţării terţe europene sigure, concepte nou introduse prin proiectul de lege;
– stabilirea obligaţiei de atribuire a unui cod numeric personal tuturor solicitanţilor de protecţie internaţională, astfel încât aceştia să beneficieze de condiţiile de primire prevăzute de Legea nr.122/2006, o astfel de reglementare fiind stabilită, în prezent, cu titlu facultativ;
– reglementarea aspectelor legate de identificarea şi evaluarea individuală a cazurilor vulnerabile de solicitanţi de azil în scopul de a stabili şi asigura condiţiile speciale de asistenţă ale acestor categorii de persoane.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.194/2002 privind regimul străinilor în România va suferi modificări la alineatul (8) al articolului 101 din în scopul corelării cu noile reglementări privind luarea în custodie publică a solicitanţilor de protecţie internaţională incluse în cuprinsul art. 19*16 din proiectul de lege.
Consolidarea juridică a drepturilor solicitanţilor de protecţie internaţională conduce la creşterea gradului de integrare a acestora în societatea românească şi, pe cale de consecinţă, la creşterea aportului pe care aceste persoane îl aduc în viaţa socială, economică sau culturală a României.
Pe de altă parte, delimitarea clară a atribuţiilor şi competenţelor autorităţilor române în domeniul azilului contribuie în mod semnificativ la prevenirea cazurilor asociate fenomenelor negative specifice migraţiei ilegale.