Proiect: Înfiinţarea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice


descărcareMinisterul Finanțelor Publice a supus spre dezbatere publică proiectul de Ordonanță de urgență privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.

Prin  Decizia Comisiei Europene nr. C(2014) 5515 din 6 august 2014 a fost aprobat Acordul de Parteneriat al României pentru perioada de programare financiară 2014 – 2020.

În acest document care asigură baza strategică pentru utilizarea Fondurilor Europene Structurale şi de Investiţii, România şi-a asumat un plan de acţiune pentru îndeplinirea condiţionalităţii orizontale ex-ante privind domeniul achiziţiilor publice.

Conform măsurilor prevăzute în Acordul de Parteneriat, România trebuie să finalizeze până la sfârşitul lunii iunie 2015 Strategia Naţională în domeniul achiziţiilor publice pentru a asigura reforma sistemului naţional în domeniul achiziţiilor publice, cu îndeplinirea următoarelor obiective:

  1. un cadru legislativ clar, stabil și coerent;
  2. un cadru instituțional eficient;
  3. mecanisme eficiente de verificare și control;
  4. consolidarea eficacității sistemului de căi de atac;
  5. dezvoltarea functiei de monitorizare a pieţei.

Acest demers are loc în baza Deciziei Prim-ministrului nr. 218/2014 pentru înfiinţarea Comitetului Inter-instituţional pentru achiziţii publice, fiind stabilit un Grup de lucru tehnic care include toate instituţiile implicate şi care are un dialog bilateral permanent cu Comisia Europeană pentru a stabili liniile de acţiune aferente fiecărui obiectiv strategic, în baza analizei deficienţelor şi blocajelor din sistem.

Astfel, au fost identificate o serie de deficienţe ale sistemului achizițiilor publice, precum faptul că în cadrul acestuia funcționează entități cu rol de autoritate ce uneori își suprapun responsabilitățile, încarcă din punct de vedere administrativ cadrul operațional, iar responsabilitatea decizională a acestor entități este mult diluată. Din acest motiv, se impune stabilirea unui nou cadru instituţional, care să permită o mai bună colaborare a instituţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice cu eventualii participanţi la procedurile de achiziţie publică.

În conformitate cu reforma funcţiilor agreată în cadrul Comitetului Inter-ministerial şi în cadrul Grupului de lucru cu Comisia Europeană este necesară existenţa unei singure structuri stabile şi dedicate care să asigure coordonarea şi, ulterior, implementarea măsurilor ce vor fi stabilite prin Strategia naţională în domeniul achiziţiilor publice.

Funcționarea acestei structuri trebuie să fie corelată cu promovarea politicilor guvernamentale pentru îndeplinirea obiectivelor Europa 2020 şi cu procesul de alocare şi utilizare a fondurilor publice, având în vedere faptul că politica în domeniul achiziţiilor publice trebuie să fie pentru România un instrument pentru creştere economică, dezvoltare şi asigurarea unor investiţii eficiente şi sustenabile.

Astfel,  în conformitate cu cele agreate cu Comisia Europeană, se propune înfiinţarea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) ca instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Finanțelor Publice, finanţată integral de la bugetul de stat, prin preluarea atribuțiilor, activității și a personalului de la Agenția Naționala pentru reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice, de la Unitatea pentru coordonarea și verificarea achizițiilor publice din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și de la compartimentele de verificare a achizițiilor publice din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice.

În vederea realizării rolului său fundamental Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice  va avea următoarele atribuții:

  1. elaborarea și implementarea Strategiei Naţionale în domeniul achiziţiilor publice, în conformitate cu obligațiile asumate de Guvernul României și de Uniunea Europeană;
  2. elaborarea legislației în domeniul achizițiilor publice, în conformitate cu legislația europeană şi asigurarea interpretărilor unitare în domeniu, evitând problemele din trecut datorate supra-legiferării şi instabilităţii legislative;
  3. consilierea metodologică a acelor autorităţi contractante cu capacitate administrativă scăzută şi care necesită sprijin real în procesul de atribuire a contractelor de achiziţie publică și de concesiune;
  4. controlul privind modul de atribuire a contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
  5. monitorizarea şi supervizarea funcționării sistemului de achiziții publice în România, astfel încât să poată fi identificate problemele reale de sistem şi să se poată interveni punctual pentru soluţionarea aspectelor divergente;
  6. inițierea și susținerea politicilor şi acţiunilor de instruire a personalului implicat în activităţi specifice achiziţiilor publice prin programe de formare specializate pe sectoare de achiziţii (IT, infrastructură, servicii etc.);
  7. reprezentarea României în cadrul comitetelor consultative, grupurilor de lucru şi al reţelelor de comunicare, organizate de Comisia Europeană, în domeniul achizițiilor publice.

Până la data intrării în vigoare a hotărârii de Guvern de organizare și funcționare a ANAP, Ministrul Finanțelor Publice asigură coordonarea activității desfășurată de către ANRMAP, UCVAP și compartimentele de verificare a achizițiilor publice din cadrul direcțiilor regionale ale finanțelor publice.