Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă, aprobată prin Ordinul ANAF nr. 3392/2011 şi modificată recent prin Ordinul ANAF nr. 837/2015, prevede faptul că Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) are dreptul să stabilească din oficiu impozitele, taxele şi contribuţiile pe care contribuabilii le au de achitat, în situaţia în care aceştia nu le declară singuri.
Astfel actul normativ stabileşte obligaţia de plată pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie cuprins(ă) în vectorul fiscal ataşat fiecărui contribuabil şi pentru fiecare perioadă fiscală pentru care nu au fost depuse declaraţii, prin estimare, după regulile proprii impozitului, taxei sau contribuţiei supuse impunerii din oficiu.
Înainte de a stabili din oficiu obligaţiile de plată ale contribuabililor, Fiscul va întreprinde câteva formalităţi în acest sens, şi anume Fiscul îi va identifica pe contribuabilii care trebuiau să declare impozitele, taxele şi contribuţiile cuprinse în vectorul fiscal şi care nu şi-au îndeplinit aceasta obligaţie şi editează Lista contribuabililor care nu şi-au îndeplinit obligaţiile declarative. Apoi ANAF va anunţa contribuabilii prin înştiinţare că au depăşit termenul legal de depunere a declaraţiilor fiscale, după care au la dispoziţie 20 de zile să depună declaraţiile fiscale restante.