Motivarea deciziei de respingere a Legii securităţii cibernetice


cibernetic
Curtea Constituţională a României a afirmat, printre altele, în motivarea deciziei prin care a fost declarată ca fiind neconstituţională Legea privind securitatea cibernetică, că, la data soluţionării cauzei, “nu există la nivelul Uniunii Europene un act normativ în vigoare cu privire la securitatea cibernetică“.

La începutul motivării, judecătorii constituţionali au aratat că, la nivel european, în temeiul art.114 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, a fost iniţiată procedura legislativă ordinară de adoptare a unei directive privind măsuri de asigurare a unui nivel comun ridicat de securitate a reţelelor şi a informaţiei în Uniune – Directiva NIS.

Propunerea de directivă a parcurs procedura primei lecturi în Parlamentul European, unde a fost adoptată cu modificări, la data de 13 martie 2014, iar la 10 iunie 2014, CE a exprimat un acord parţial cu privire la modificările Parlamentului.

Prin urmare, la data soluţionării cauzei deduse judecăţii Curţii Constituţionale, nu există la nivelul Uniunii Europene un act normativ în vigoare cu privire la securitatea cibernetică“, se arată în motivarea deciziei din 21 ianuarie, prin care a fost declarată ca fiind neconstituţională Legea privind securitatea cibernetică.

CCR reţine însă că propunerea de directivă, în forma adoptată de Parlamentul European, conţine mai multe dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru statele membre, dispoziţii care ar urma să fie transpuse în legislaţia naţională a fiecărui stat.

În urma deliberărilor, CCR, cu majoritate de voturi, a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a decis că legea este neconstituţională în ansamblul ei, reţinând că întreg actul normativ suferă de deficienţe sub aspectul respectării normelor de tehnică legislativă, coerenţă, claritate, previzibilitate, precum şi sub aspectul respectării procedurii legislative prin lipsa avizului CSAT, elemente de natură a determina încălcarea art.  1 alin. (5) din Constituţie, care consacră principiul legalităţii, şi a prevederilor art. 119 din Legea fundamentală, referitoare la atribuţiile Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.