Cota obligatorie de biocarburant din benzină, în scădere


downloadNoutăţi legislative: Conform unui proiect de hotărâre de Guvern iniţiat de Departamentul pentru Energie, cota de biocarburanţi din benzina comercializată în România va scădea în 2014 de la 5% la 4,5%, deşi calendarul iniţial stabilit în anul 2011 prevedea că, din 2014, ponderea componentei bio din motorină se va majora la 6%. Data de 1 ianuarie 2018 este următorul pas în creşterea cotei componentei bio, când ponderea obligatorie va înregistra 8%.

La motorină, cota de biodiesel este de 5% şi va rămâne exact la fel până la data de 1 ianuarie 2016, când va ajunge la 6,5%, potrivit datelor din contabilitate.

Cotaţia biodieselului este, la moment, de aproximativ 1.360 de dolari pe tonă, iar preţul motorinei este de 950 de dolari pe tonă.

Privitor la cotaţia biocomponentelor pentru benzină, aceasta este de aproximativ 975 de dolari pe tonă, iar cotaţia benzinei este de 960 de dolari pe tonă.

În nota de fundamentare a proiectul, reprezentanţii Departamentului pentru Energie menţionează că ‘în perspectiva aplicării de la 1 ianuarie 2014 a obligaţiei de a introduce pe piaţă benzină cu un conţinut de biocarburant de minim 6% în volum (v/v), au fost semnalate o serie de aspecte care pot genera disfuncţionalităţi la nivelul pieţei carburanţilor’.

În acelaşi timp, se precizează că, dacă s-ar fi sărit la cota de 6%, petroliştii ar fi trebuit să introducă pe piaţă două tipuri de benzină, unul pentru maşinile mai noi, care permit o astfel de pondere a biocomponentelor, şi un tip de benzină pentru maşinile mai vechi.

Nivelul de biodiesel trebuia să ajungă la 6% încă de la începutul anului curent, dar, în toamna anului 2012 companiile petroliere au reclamat faptul că nu au pregătit infrastructura necesară trecerii la noile reţete, însă au exprimat şi suspiciunile cu privire la problemele pe care le-ar aduce motoarelor la maşinile de generaţie veche.