Norme privind recoltarea, depozitarea şi transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii îmbibaţiei de alcool în sânge


Hotărârea nr. 877/2024 prevede aprobarea Normelor privind recoltarea, depozitarea şi transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii îmbibaţiei de alcool în sânge sau a prezenţei în organism a substanţelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier.

Hotărârea adoptată de Guvern, la propunerea Ministerelor Sănătății și Afacerilor Interne, conține norme clare privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge sau a prezenței sau absenței în organism a substanțelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier.

Menționăm cele mai importante prevederi ale actului normativ:

  • Mostrele biologice recoltate pentru efectuarea analizelor toxicologice în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge se transportă în cel mai scurt timp posibil la sediul instituțiilor medico-legale. În cazul în care timpul de transport nu permite predarea către instituția medico-legală până la ora 20:00, mostrele se predau începând cu ora 8:00 a zilei următoare.
  • Instituția medico-legală care a realizat analiza toxicologică comunică rezultatul acesteia Inspectoratului General al Poliției Române, precum și inspectoratului județean de poliție sau Direcției Generale de Poliție a Municipiului București, după caz, în funcție de unitatea sau subunitatea de poliție din care face parte polițistul rutier care a solicitat efectuarea analizei toxicologice, prin corespondență electronică la adresele de e-mail indicate în cuprinsul cererii de analiză a mostrelor biologice. Inspectoratul General al Poliției Române, inspectoratul județean de poliție sau Direcția Generală de Poliție a Municipiului București, după caz, transmite, de îndată, serviciului poliției rutiere informațiile cu privire la rezultatul analizei toxicologice.
  • Serviciul poliției rutiere, în timpul programului normal de lucru, și Inspectoratul General al Poliției Române, inspectoratul județean de poliție sau Direcția Generală de Poliție a Municipiului București, după caz, în afara programului normal de lucru al serviciilor poliției rutiere, printr-o structură desemnată care asigură serviciul de permanență, informează conducătorul de vehicul cu privire la rezultatul analizei toxicologice și cu privire la situația dreptului de a conduce vehicule și, după caz, la obligația de a preda permisul de conducere, după cum urmează:
    a) rezultatul pozitiv sau negativ se comunică prin mesaj electronic la adresa de email sau prin SMS la numărul de telefon indicate de conducătorul de vehicul și consemnate în procesul-verbal
    b) rezultatul negativ se comunică prin servicii de curierat la adresa de corespondență indicată de acesta ori, în lipsa indicării acesteia, la adresa de domiciliu sau, atunci când are stabilită reședința sau rezidența, la adresa de reședință sau de rezidență, în situația în care conducătorul de vehicul nu a indicat o adresă de e-mail sau un număr de telefon;