A fost aprobată programa şcolară pentru disciplina de tip opţional integrat “Educaţie privind schimbările climatice”, nivel gimnazial, clasele a VII – a – a VIII – a de Ordinul nr. 3779/2023.
Disciplina opţională “Educaţie privind schimbările climatice” contribuie la profilul de formare al absolventului învăţământului gimnazial, structurat pe baza competenţelor – cheie, prin: relaţionarea pozitivă cu ceilalţi în contexte şcolare şi extraşcolare, asumarea de drepturi şi responsabilităţi, participarea civică, identificarea şi rezolvarea unor probleme ale comunităţii, proiectarea şi derularea unui demers investigativ, promovarea unui stil de viaţă sănătos şi a unui mediu curat.
Noutatea abordării constă nu numai în cunoaşterea cauzelor şi a impactului schimbărilor climatice, ci şi în îndemnul la acţiuni în domeniul combaterii acestora şi al rezilienţei la schimbările climatice, preocupări centrale ale comunităţii internaţionale.
Programa şcolară “Educaţie privind schimbările climatice” este o ofertă curriculară naţională de tip opţional, ca disciplină nouă, cu caracter interdisciplinar, pentru ciclul gimnazial, clasele a VII – a şi a VIII – a, fiind proiectată pentru o oră pe săptămână, pe parcursul a doi ani şcolari.
Competenţele generale, în număr de trei, se formează pe parcursul celor doi ani de studiu, reprezintă achiziţiile finale şi contribuie la dezvoltarea competenţelor – cheie ale elevilor.
Competenţele specifice sunt derivate din competenţele generale şi reprezintă etape progresive în atingerea celor generale, fiind formulate diferit pentru cei doi ani de studiu.
Activităţile de învăţare menţionate în programă au rol orientativ şi de recomandare, fiecare cadru didactic putând să îşi particularizeze demersul la diferite situaţii de învăţare.