Ordinul nr. 2345/2022 prevede aprobarea Metodologiei de elaborare a propunerilor de standarde de calitate şi de cost pentru serviciile publice descentralizate şi pentru serviciile publice care urmează a fi descentralizate.
Standardul de calitate este principalul instrument prin care se defineşte calitatea unui serviciu public, descrisă în legislaţia în vigoare la nivel primar, secundar sau terţiar, care trebuie respectat de către autorităţile administraţiei publice locale în organizarea, funcţionarea, furnizarea şi rezultatul serviciului, precum şi din perspectiva aşteptărilor avute de beneficiarii acestuia.
Bugetul minim al unui serviciu public descentralizat al autorităţii administraţiei publice locale este fundamentat pe baza standardului de cost stabilit pentru anul fiscal pentru prestarea serviciului către un singur beneficiar înmulţit cu numărul planificat/bugetat de beneficiari pe an.
Autorităţile administraţiei publice locale participă la finanţarea cheltuielilor stabilite în baza standardelor de cost cu sume, determinate ca diferenţă între costul total per beneficiar înmulţit cu numărul estimat de beneficiari şi valoarea alocată de Guvern pentru finanţarea standardelor de cost respective, provenite din venituri proprii din impozite şi taxe locale, precum şi din sume defalcate de unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale.