Schimbările legislative din ultimii doi ani reduc dramatic numărul firmelor care pot oferi sponsorizări sectorului neguvernamental, conform unei analize.
Conform datelor de la ANAF, în 2017, 27.784 de societăţi comerciale au înregistrat cheltuieli cu sponsorizarea, mecenatul sau bursele private, direcţionând către entităţi cu scop nelucrativ, printre care şi organizaţii neguvernamentale, suma totală de peste 1,27 miliarde de lei (280 milioane de euro).
Dacă toate companiile ar fi direcţionat către sectorul neguvernamental, suma maximă prevăzută de lege – peste 2,25 miliarde de lei (494 milioane de euro) ar fi putut suţine domenii cheie precum sănătatea, educaţia şi mediul, estimează Asociaţia pentru Relaţii Comunitare.
Deşi România acordă facilităţi fiscale pentru sponsorizări, conform legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea şi legii nr. 227/2015 – Codul Fiscal , modificările legislative din ultimii doi ani reduc dramatic numărul companiilor care ar putea folosi facilitatea acordată de stat şi, mai ales, fondurile care ar putea fi direcţionate în dezvoltarea comunităţilor în care îşi desfăşoară activitatea.
Impactul negativ al acestor schimbări se răsfrânge astfel asupra majorităţii organizaţiilor neguvernamentale, mai cu seamă asupra celor de dimensiuni mici şi medii, care nu mai pot accesa finanţările marilor corporaţii sau fondurile publice şi depindeau tocmai de sponsorizările pe care aceste firme le-ar fi putut oferi.