Pentru a consolida piața unică și în contextul eforturilor sale de a stimula investițiile în UE, Comisia a prezintat o inițiativă pentru efectuarea mai eficientă și în mod sustenabil a achizițiilor, utilizând în același timp tehnologiile digitale în mod optim pentru a simplifica și a accelera procedurile.
Inițiativa de are patru componente principale:
Definirea domeniilor prioritare de îmbunătățire – statele membre sunt încurajate să pună la punct o abordare strategică pentru politicile în materie de achiziții publice, concentrându-se pe șase priorități: recurgerea mai sistematică la criteriile inovatoare, ecologice și sociale pentru atribuirea contractelor de achiziții publice; profesionalizarea achizitorilor publici; îmbunătățirea accesului IMM-urilor la piețele de achiziții publice din UE și al întreprinderilor din UE la piețele de achiziții publice din țări terțe; creșterea transparenței, integrității și calității datelor privind achizițiile publice; digitalizarea procedurilor de achiziții publice; și o cooperare mai strânsă între autoritățile publice din întreaga UE.
Evaluarea ex ante, pe bază de voluntariat, a proiectelor majore de infrastructură – Proiectele complexe pot întâmpina probleme încă de la început, în cazul în care managerii de proiect nu înțeleg pe deplin normele complexe care se aplică achizițiilor publice la scară largă. Comisia va institui un serviciu de asistență care poate răspunde la întrebări de specialitate într-un stadiu incipient cu privire la proiectele cu o valoare estimată de peste 250 de milioane EUR. În cazul proiectelor de importanță majoră pentru statul membru respectiv sau cu o valoare estimată totală de peste 500 de milioane EUR, autoritățile relevante pot solicita Comisiei să verifice dacă planul complet de achiziții este compatibil cu legislația UE în materie de achiziții publice, reducând în mod semnificativ incertitudinile și riscul unor întârzieri și al unor provocări de ordin juridic. Acest mecanism este voluntar, avizul Comisiei nu este obligatoriu, iar informațiile vor fi tratate cu respectarea strictă a cerințelor de confidențialitate.
Recomandare privind profesionalizarea achizitorilor publici – Comisia recomandă măsuri care ar trebui luate de statele membre pentru a se asigura că achizitorii publici au competențele de afaceri, cunoștințele tehnice și procedurale necesare pentru a respecta normele și a se asigura că contribuabilii obțin cele mai bune produse și servicii pentru banii lor. Comisia va facilita schimbul de bune practici și de abordări inovatoare.
Consultare privind stimularea inovării cu ajutorul achizițiilor publice – Comisia lansează astăzi o consultare specifică pentru a obține feedback de la părțile interesate cu privire la modalitățile de stimulare a inovării prin intermediul achiziționării de bunuri și servicii. Achizițiile publice în materie de inovare pot viza rezultatele inovării, precum și modalitățile inovatoare de achiziții. Consultarea este deschisă până la 31 decembrie, iar rezultatul său va fi integrat în viitoarele orientări pentru autoritățile publice, care vor aborda aspecte precum modul de stabilire a unei strategii, de organizare a sprijinului pentru achizițiile publice în materie de inovare sau de utilizare a unor instrumente de achiziții publice favorabile inovării.