Autorităţile locale vor plăti „factura“ introducerii impozitului pe gospodărie începând cu 2018. Mai exact, sumele încasate din taxarea salariilor şi cea a veniturilor (27,7 miliarde de lei în 2016) vor merge integral către bugetele locale, banii urmând să fie încasaţi cu o întârziere de un an. Sursa de finanţare ar urma să vină tot de la stat, prin eliminarea câtorva excepţii de la plata dărilor pe proprietate.
Bugetul autorităţilor locale este compus, astăzi, din mai multe surse: venituri proprii (din colectarea taxelor şi impozitelor locale), venituri de la bugetul de stat (cote defalcate de TVA, cote defalcate din impozitul pe salarii, pe venit, subvenţii) şi împrumuturi. Astăzi, 72,5% din banii colectaţi din impozitul pe salarii şi cel pe venit merg către oraşe şi comune.
Se ridică semnale de alarmă cu privire la sursele de finanţare. Impozitul pe venit aferent anului 2018 nu se mai reţine şi nu se mai plăteşte pe parcursul anului 2018, ci începând din anul 2019, odată cu depunerea declaraţiei privind impozitul pe venitul gospodăriei şi, ulterior, emiterea deciziei de impunere de către organele fiscale. Evident, apare un gol de resurse financiare publice pe parcursul execuţiei bugetului pe anul 2018, mai pe româneşte deficit bugetar şi chiar nu pot identifica măsurile ce vor fi luate pentru finanţarea şi acoperirea acestuia.