Argumentul conform căruia Curtea Constituțională a României (CCR) a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Guvern cu privire la Articolul unic punctul 1 din actul care modifică și completează Legea dialogului social 62/2011 constă în faptul că protecția specială a liderilor sindicali împotriva concedierii trebuie să funcționeze exclusiv în raport cu activitatea sindicală.
Articolul supus neconstituţionalităţii face referire la faptul că “este interzisă, sub sancțiunea nulității absolute a deciziei de concediere, concedierea persoanelor alese în organele de conducere pe toată durata mandatului, precum și pe o perioadă de 2 ani de la încetarea acestuia, pentru motive care nu țin de persoana salariatului, pentru necorespundere profesională sau pentru motive ce țin de îndeplinirea mandatului pe care l-au primit de la salariații din unitate”.
Încă un argumet în favoarea neconstuituţionalităţii adusă de CCR face referire la o decizie din noiembrie 2015, unde a fost constatată neconstituționalitatea unui articol din Codul Muncii care prevede că salariații nu pot fi concediați “pe durata exercitării unei funcții eligibile într-un organism sindical, cu excepția situației în care concedierea este dispusă pentru o abatere disciplinară gravă sau pentru abateri disciplinare repetate, săvârșite de către acel salariat”.
“Prin decizia menționată, Curtea a reținut că “protecția legală a persoanelor cu funcții eligibile într-un organism sindical se impune și trebuie să funcționeze exclusiv în raport cu activitatea sindicală efectiv desfășurată, fiind asigurată (…) de prevederile art.220 alin.(2) din Codul muncii”. (…) Curtea a apreciat că este neconstituțională o interdicție de concediere a persoanelor cu funcții eligibile într-un organism sindical, câtă vreme măsura concedierii nu are legătură cu activitatea sindicală desfășurată”, apare în lista de argumente.
Curtea Constituţională constată că interdicția de concediere a persoanelor alese în organele de conducere ale sindicatelor pentru alte motive decât cele care au legătură cu activitatea sindicală și pentru o perioadă ce depășește durata mandatului încălcă prevederile art.16, 41 și 44 din Constituție.