Proiect privind copiii cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale


copiiMinisterul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordin privind aprobarea Metodologiei pentru evaluarea şi intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/ sau cerințe educaționale speciale.

Potrivit actului normativ, dispozițiile ordinului se aplică copiilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale (CES), indiferent de locul în care aceștia se află: în familie, internate ale unităților de învățământ special, sistemul de protecţie specială sau în alte alte situații, precum centrele educative, unități sanitare.

De asemenea, dispozițiile ordinului se aplică tuturor profesioniștilor care interacționează cu copiii cu dizabilități și/sau CES:
– personalul serviciilor publice de asistență socială;
– membrii structurilor comunitare consultative;
– personalul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului, cu precădere din serviciile de evaluare complexă a copilului și compartimentele management de caz;
– asistenții sociali aflați într-o formă independentă de exercitare a profesiei; ş.a.

Procesul de evaluare a funcționării, dizabilității și CES la copii are drept scop menținerea, îmbunătățirea sau creșterea calității vieții copilului prin următoarele acțiuni interconectate:
– încadrarea în grad de handicap, care conferă drepturile prevăzute de legea specială;
– orientarea școlară și profesională, care asigură dreptul la educație și/sau
– planificarea serviciilor de abilitare și reabilitare și/sau a serviciilor psihoeducaționale cu monitorizarea și reevaluarea periodică a progreselor înregistrate de copil, a eficienței beneficiilor, serviciilor, intervențiilor și a gradului de satisfacție a beneficiarilor, se mai arată în proiectul de act normativ.