Proiect privind statutul asistentului personal profesionist


2165
Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice a lansat în dezbatere Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind condițiile de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului personal profesionist.

Prin proiectul de hotărâre se crează condițiile în vederea aplicării prevederilor art. 4 lit. g) din HG nr. 50/2015 privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi potrivit căruia ANPD acţionează pentru promovarea alternativelor de tip familial la protecţia instituţionalizată a persoanelor cu dizabilităţi, prin dezvoltarea şi diversificarea serviciilor de zi şi a celor de tip familial.

Totodată, la 10 ani de la intrarea în vigoare a Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se operaționalizează prevederile secțiunii: Asistent personal profesionist din cadrul Capitolului 3: Servicii sociale.

Proiectul de hotărâre definește acordarea de îngrijire şi protecţie a adultului cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist ca serviciu social acordat pentru prevenirea instituționalizării și dezinstituționalizare. De asemenea, sunt reglementate condițiile pe care trebuie să le îndeplinească persoana care dorește să devină asistent personal profesionist și modalitățile de evaluare privind îndeplinirea acestor condiții. Sunt clarificate ca elemente ale evaluării în vederea atestării, elementele sociale și medicale ale capacității solicitantului, care vor fi determinate prin: interviuri luate solicitantului; vizite la domiciliul solicitantului; interviuri luate persoanelor cu care solicitantul locuiește; alte investigații suplimentare considerate necesare, după caz. Din echipa care realizează evaluarea în vederea atestării fac parte cel puțin un asistent social și un psiholog.

În același timp, dispozițiile prezentului proiect stabilesc emitentul atestatului, conținutul și perioada de valabilitate, și nu în ultimul rând situațiile de retragere a atestatului.

Totodată, norma stabilește raporturile dintre asistentul personal profesionist și angajator, pe de o parte, și dintre asistentul personal profesionist și persoana adultă cu dizabilități beneficiară de acest serviciu social, pe de altă parte.

Proiectul acordă o importanță deosebită evaluării activității desfășurate de asistentul personal profesionist, monitorizării și controlului.