Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre pentru aprobarea procedurii privind asigurarea fondurilor necesare întocmirii proiectelor de amenajamente pastorale, precum şi pentru modificarea şi completarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1064/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991.
Prin proiect se reglementează:
- fondurile necesare pentru întocmirea amenajamentelor pastorale ale suprafeţelor de pajişti permanente se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
- metodologia întocmirii, precum si avizarea, receptia, decontarea şi modul de finanţare a studiilor pedologice şi agrochimice care stau la baza întocmirii planului de fertilizare şi a măsurilor agropedoameliorative, necesare întocmirii proiectelor de amenajamente pastorale, elaborate de oficiile de studii pedologice şi agrochimice (OSPA) şi Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie şi Protecţia Mediului – ICPA Bucureşti, se fac potrivit dispoziţiilor Ordinului nr. 278/2011, pe baze contractuale.
De asemenea, prin prezentul proiect se realizează unele modificări şi completări la anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1064/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013, după cum urmează:
- proiectul de amenajament pastoral se realizează de un grup de lucru constituit prin ordin al prefectului, care îşi desfăşoară activitatea la sediul primăriei UAT pentru care se execută proiectul de amenajament pastoral. Coordonarea grupului de lucru este asigurată de către specialistul direcţiei agricole judeţene;
- la proiectul de amenajament se ataşează hărţi cu suprafaţa de pajişti aflată pe teritoriul UAT, care vor cuprinde mărimea şi configuraţia parcelelor de pajişti peste 0.3 hectare, însoţită de un tabel nominal în care sunt prevăzuţi proprietarii şi utilizatorii de pajişti, persoane fizice sau juridice;
suprafaţa de pajişti aflată în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, se stabileşte pe baza datelor din Registrul Agricol; - consiliul local stabileşte procedura distribuirii extraselor din proiectul de amenajament pastoral tuturor proprietarilor şi/sau utilizatorilor de pajişti, extrase ce vor cuprinde cel puţin suprafaţa, capacitatea de păşunat, lucrările de întreţinere a pajiştii şi perioadele de execuţie a acestora;
- controlul şi monitorizarea implementării amenajamentului pastoral se fac de către inspectori din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Zootehnie «Prof. Dr. G.K. Constantinescu», prin oficiile judeţene de zootehnie, pe baza criteriilor de evaluare a pajiştilor permanente şi a punctajului/calificativului, stabilite de Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Pajişti Braşov;
- procedurile, criteriile de evaluare şi punctajul se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, în termen de 6 luni de la publicarea prezentei hotărâri.