Proiect privind aprobarea normelor de aplicare a Legii autismului


autism
Ministerul Sănătăţii a supus dezbaterii publice proiect de Ordin pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 151/2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociate.

Potrivit notei de fundamentare a proiectului, fiecare persoană diagnosticată cu tulburare de spectru autist şi tulburări de sănătate mintală asociate beneficiază de servicii de sănătate medicale şi conexe actului medical prevăzute în pachetul de servicii de bază, în condiţiile contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, în limita fondurilor aprobate prin legea bugetului de stat.

Depistarea precoce se realizează prin intermediul screening-ului tulburărilor de spectru autist şi tulburărilor de sănătate mintală asociate şi reprezintă un serviciu profesional medical efectuat de către medicul de medicină de familie. Depistarea precoce se efectuează pentru întreaga populaţie pediatrică cu vârsta cuprinsă între 0 şi 3 ani şi se realizează pe baza unui chestionar tip screening, care va fi aplicat la evaluările periodice efectuate obligatoriu la 12, 18, 24, 36 de luni de către medicul de familie la care este înregistrat copilul, se arată în norme.

Diagnosticul de autism infantil, tulburare de spectru autist şi sindromul Asperger, diagnosticul altor tulburări de sănătate mintală asociate este stabilit de medicul specialist conform criteriilor europene în domeniu. Evaluarea psihiatrică şi diagnosticul psihiatric sunt realizate de către medicul specialist în specialităţile psihiatrie pediatrică şi în specialităţile care au fost asimilate acesteia.

Serviciile educaţionale pentru persoanele cu tulburări de spectru autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociate se organizează sub forma învăţământului special, special integrat şi incluziv pentru toate nivelurile de învăţământ, diferenţiat în funcţie de tipul şi gradul de dizabilitate, se precizează în documentul citat.

Durata şcolarizării copiilor cu tulburări de spectru autist şi tulburări de sănătate mintală asociate poate fi mai mare decât cea precizată prin Legea educaţiei naţionale 1/2011.

În proiect se mai arată că întreaga strategie didactică trebuie să se bazeze pe principiile învăţării diferenţiate şi individualizate.