Proiectul de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, propus de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), prevede numirea şefilor PICCJ, DNA şi DIICOT la propunerea CSM, şi nu a ministrului Justiţie, ca în prezent, şi pentru patru ani, în loc de trei.
De asemenea se propune şi modificarea articolului 54 din Legea 303/2004, care prevede ca Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prim-adjunctul şi adjunctul acestuia, procurorul-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, adjuncţii acestuia, procurorii şefi de secţie ai acestor parchete, precum şi procurorul şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi adjuncţii acestora sunt numiţi de Preşedintele României la propunerea ministrului Justiţiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minimă de 10 ani în funcţia de judecător sau procuror, pe o perioadă de 3 ani cu posibilitatea reînvestirii o singură dată.
Astfel potrivit modificării procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prim-adjunctul şi adjunctul acestuia, procurorul-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, adjuncţii acestuia, procurorii şefi de secţie ai acestor parchete, precum şi procurorul şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi adjuncţii acestora sunt numiţi de Preşedintele României la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii dintre procurorii care au o vechime minimă de 12 ani în funcţia de judecător sau procuror, au cel puţin gradul de parchet de pe lângă tribunal, care au îndeplinit efectiv cel puţin 5 ani funcţia de procuror la un parchet de pe lângă tribunal sau la un parchet ierarhic superior, pe o perioadă de 4 ani cu posibilitatea reînvestirii o singură dată.
CSM propune posibilitatea de a deveni judecător sau procuror fără examen, prin numire pe baza unui interviu, doar în cazul persoanelor care au ocupat minim 10 ani funcţia de judecător sau procuror, care nu au fost sancţionate disciplinar, nu au avut abateri de la Codul deontologic, au avut numai calificativul ”foarte bine” la toate evaluările şi şi- au încetat activitatea din motive neimputabile.
Se propune şi o serie de modificări în ceea ce priveşte evaluarea magistraţilor, concursurile de promovare la instanţele sau parchetele imediat superioare judecătorii, magistraţii asistenţi.