Măsuri pentru deblocarea activităţii unor autorităţi publice locale


guvern
Guvernul a adoptat Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru reglementarea unor măsuri bugetare.

Un set de reglementări inclus în actul normativ are scopul de a soluţiona unele situaţii care au generat blocarea activităţii anumitor autorităţi publice locale. Este vorba despre localităţi în care fie au fost dizolvate consiliile locale, fie primarul nu îşi poate exercita atribuţiile (ca urmare a încetării mandatului, a suspendării mandatului sau a dispunerii de măsuri preventive), fie ambele situaţii simultan. În aceste localităţi nu mai este posibilă, conform legislaţiei în vigoare, adoptarea deciziilor la nivelul autorităţii publice locale şi prestarea anumitor servicii publice, cu consecinţe negative asupra bunei administrări a localităţii respective.

Pentru deblocarea situaţiilor date, prin actul normativ aprobat au fost stabilite următoarele măsuri:

  • drepturile de asistenţă socială (alocaţie, măsuri de protecţie socială, ajutoare pentru încălzire acordate persoanelor cu venituri mici, etc) vor putea fi aprobate de către secretarul unităţii administrativ-teritoriale sau de persoana numită de prefect în acest sens, în situaţia în care primarul nu îşi poate exercita atribuţiile;
  • în cazul dizolvării consiliului local – posibilitatea reconstituirii consiliului din membri supleanţi;
  • în situaţia majorării/diminuării bugetului local cu sume de la bugetul de stat, prin hotărâre de Guvern – posibilitatea ca prefectul să desemneze o persoană care să preia calitatea de ordonator principal de credite şi care să aibă dreptul de a rectifica bugetul local prin aprobarea unei decizii, cu avizul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice;
  • referitor la nivelul impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016 – posibilitatea aprobării lor prin dispoziţie a primarului, în cazul în care consiliul local este dizolvat, sau – dacă nici primarul nu-şi poate exercita atribuţiile – prin decizie aprobată de către secretarul unităţii administrativ-teritoriale (sau de către persoana desemnată să preia calitatea de ordonator principal de credite), cu avizul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice;
  • emiterea autorizaţiilor de construire de către preşedinţii consiliilor judeţene, pentru lucările care se execută la imobile situate pe raza unităţilor administrativ-teritoriale unde primarul nu îşi poate exercita atribuţiile.

De asemenea, prin actul normativ adoptat, senatele universitare ale instituţiilor de învăţământ pot aproba, la propunerea consiliului de administraţie, în anul universitar 2015-2016, continuarea raporturilor juridice de muncă pentru cadrele didactice cu grad de asistent/lector care nu şi-au obţinut titlul de doctor până la această dată.