Reglementări privind protecţia consumatorilor


Prima-OUG-a-Guvernului-Ungureanu--Legea-societatilor-comerciale
În şedinţa din 26 august, Guvernul a adoptat două ordonanţe prin care se instituie noi reglementări în privinţa protecţiei consumatorilor.

Primă prdonanţă este legată de introducerea, în legislaţia românească, a prevederilor Directivei nr. 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum.

Ordonanţa creează, în România, cadrul juridic necesar pentru ca reclamaţiile împotriva comercianţilor să poată fi prezentate voluntar de către consumatori entităţilor care aplică proceduri SAL într-un mod independent, imparţial, transparent, eficace, rapid şi echitabil. Astfel, se înfiinţează, în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, o structură responsabilă cu derularea procedurilor SAL, în subordinea Înaltului Funcţionar Public, pentru a se asigura stabilitatea şi continuitatea acestei structuri. Această structură este imparţială şi îşi desfăşoară activitatea independent de activităţile de supraveghere şi control piaţă.

A doua ordonanţă adoptată vizează, pe de o parte, evitarea unor paralelisme legislative, având în vedere că există legislaţie specială referitoare la practicile comerciale incorecte/abuzive, ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor şi, pe de altă parte, se urmăreşte clarificarea, în principal, a regimului sancţiunilor contravenţionale, sens în care se propune aplicarea sancţiunilor contravenţionale în cazul tuturor situaţiilor în care un operator economic foloseşte o practică comercială incorectă şi nu numai a practicilor incluse în Anexa la Legea nr. 363/2007, aşa cum este în prezent.