Modificarea Hotărârii privind organizarea şi funcţionarea MAE


7. Simulare

În data de 16 iulie 2015, Ministerul Afacerilor Externe a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre pentru modificarea şi  completarea Hotărârii Guvernului nr. 8/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe.

Actualizarea schemei de personal a Reprezentanței Permanente a României la Uniunea Europeană, prin modificarea şi completarea corespunzătoare a H.G. nr.8/ 2013 va reprezenta un prim pas în procesul de consolidare a acesteia în vederea exercitării de către România a Președinției Consiliului UE în anul 2019.

Pentru pregătirea corespunzătoare a preluării Președinției Consiliului UE în 2019 este necesară, în această etapă, crearea, în  structura MAE, a unui serviciu pentru pregătirea Președinției României a Consiliului UE, coordonat de un Reprezentant special. Acest  prim nucleu/serviciu ar urma să pregătească și susțină procesul de acumulare a expertizei necesare în pregătirea Președinției, atât  în dialogul intern MAE, cât şi în relația cu instituțiile guvernamentale, şi va fi responsabil cu definirea aspectelor de politici,  resurse umane, logistice şi bugetare şi aspecte de comunicare în pregătirea Preşedinţiei. În baza acestuia va putea fi ulterior  dezvoltat (cu 2-3 ani înainte de asumarea Președinției) un Secretariat mai amplu de sine stătător responsabil pentru coordonarea  Preşedinţiei.

Totodată, Ministerul Afacerilor Externe se preocupă în  permanenţă de continuarea procesului de îmbunătăţire a calităţii serviciilor  consulare pentru a răspunde corespunzător exigenţelor în creştere ale comunităţilor de români din străinătate, context în care  analizează regulat volumul solicitărilor consulare raportat la numărul oficiilor consulare existent în fiecare stat în parte, pentru  a putea răspunde realităţilor şi pentru a echilibra balanţa. Această iniţiativă se înscrie în strategia amplă de reformare şi  modernizare substanţială a activităţii consulare sub toate aspectele sale. În acest sens, una dintre direcţiile principale ale  strategiei o constituie componenta logistică, inclusiv prin extinderea reţelei consulare.

Necesitatea deschiderii unor noi oficii consulare este dată şi de complexitatea actuală a serviciilor consulare, volumului deosebit  al prestaţiilor consulare, cât şi de nevoia asigurării unei protecţii consulare adecvate în favoarea unui număr deosebit de mare de  români care îşi au reşedinţa în străinătate sau călătoresc în scop turistic sau de afaceri în afara graniţelor ţării.