Proiect: Modificarea OUG nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente


lcPrin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 191 din data de 23 martie 2015, este reglementată și schema de plată unică pe suprafaţă, în care se folosește expresia „utilizator de pășuni și fânețe”.

În Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 nr.34/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.86/2014, cu modificările ulterioare, utilizatorul de de pășuni și fânețe este definit doar în legătură cu calitatea de crescător de animale, fiind excluși nejustificat fermierii care sunt proprietari de pășuni și fânețe, dar nu dețin animale.

Prezentul proiect reglementează completarea definiției utilizatorului de pășuni și fânețe, și cu fermierii care nu dețin animale, dar desfășoară activități agricole specifice categoriei de folosinţă păşuni şi fâneţe, astfel încât să se evite tratarea diferențiată a fermierilor în cazul accesării de către aceștia a măsurilor din cadrul noii politici agricole comune.

Trebuie avut în vedere faptul că neadoptarea în regim de urgenţă a măsurilor de reglementare propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă va avea ca efect imposibilitatea accesării schemei de plată unică pe suprafaţă de către aproximativ 260 mii de fermieri, deținători a unei suprafețe de 1,35 milioane hectare de pășuni și fânețe.

De asemenea, nepromovarea prezentului act normativ în regim de urgenţă poate avea consecinţe nefavorabile atât în plan economic, cât şi în plan social, în principal prin neaccesarea în condiţii optime a fondurilor alocate României pentru perioada 2015-2020, în cadrul pilonului I al politicii agricole comune, cu impact deosebit de grav asupra sectorului agricol al României.

Aplicarea măsurilor prevăzute în prezentul act normativ va permite fermierilor să-şi elaboreze propriul plan de afaceri şi program de dezvoltare pe termen scurt şi mediu, adaptat la cerinţele pieţei.

Prin aplicarea acestui act normativ România va deveni producătoare și exportatoare de produse de origine animală şi va avea o contribuţie semnificativă la creşterea produsului intern brut.

Dezvoltarea activităţilor agricole în spaţiul rural asigură crearea de noi locuri de muncă și stabilizarea populaţiei.

Grupurile ţintă avute în vedere sunt producătorii agricoli persoane fizice sau persoane juridice care exploatează pajiştile, indiferent dacă dețin sau nu animale, astfel încât să beneficieze, în mod unitar și nediscriminatoriu, de măsurile de sprijin finanțate din fonduri comunitare.

Fermierii care solicită plăţi directe dezvoltă activităţi agricole economice cu respectarea bunelor condiţii agricole şi de mediu care privesc pe lângă standarde pentru protecția mediului şi standarde pentru menţinerea suprafeţelor de pajişti.

Impactul va fi deosebit de benefic pentru că are în vedere valoarea naturală a terenului, menţinerea, întreţinerea şi utilizarea terenului în condiţii de păstrare a compoziţiei floristice a pajiştilor care va fi un câştig pentru calitatea mediului.