Atunci când au decis să înființeze o fundație pentru a ajuta copiii defavorizați, cei doi prieteni au pus mult suflet în proiectul lor. S-au implicat să ajute necondiționat copiii care nu aveau posibilități materiale să meargă la școală, astfel au devenit cunoscuți atât pe plan intern, cât și internațional. Au făcut tot ce se putea pentru a atrage fonduri ca să poată oferi fiecărui copil dornic de a învăța această șansă. Au venit cu idei de succes și și-au făcut un nume devenind cunoscuți pentru proiectele pe care le desfășurau.
Sigur că au participat la diverse evenimente, licitații în cadrul unor proiecte, iar numele fundației lor devenise un adevărat brand. Până în 20 martie 2014, faptul că numele fundației lor conținea cuvântul „autoritate” nu a fost o problemă, însă, începând cu această dată legiuitorul a dispus intrarea în vigoare a legii nr. 22/2014 pentru modificarea și completarea OG 26/2000 cu privire la asociații și fundații. Această lege apare pe portalul juridic publicată în Monitorul Oficial nr. 188 din 17 martie 2014.
Potrivit știrilor juridice, legea 22/2014 interzice ca denumirea asociațiilor și fundațiilor să fie identică sau să se confunde cu denumirea altei persoane juridice fără scop patrimonial. De asemenea, nicio asociație sau fundație nu va mai putea folosi în denumirea sa cuvinte care pot crea o confuzie cu instituții ale statului, printre aceste cuvinte numărându-se și „autoritate”.
Ce pot face eroii noștri pentru care schimbarea denumirii ar însemna să arunce în vânt 12 ani de muncă, perioadă în care au fost și sunt cunoscuți și recunoscuți sub acel nume ? Sigur că este frustrant ca de mâine să afli că vine cineva și îți cere să renunți la numele și implicit la renumele tău. Ce-i de făcut?
Care sunt pașii prin care se poate constitui o asociație și/sau fundație?
Pasul 1
Întâi de toate decideți care va fi numele viitoarei asociații și/sau fundații. Atenție, începând din 20 martie 2014 nu mai puteți folosi în denumire cuvinte ca de exemplu „comisariat”, “gardă”, “autoritate”, “poliție”, “jandarmerie”, “protecția consumatorilor”. Deasemenea, nu pot fi utilizate nici derivatele acestor sintagme.
O altă noutate introdusă de legea 22/2014 este aceea că nu se mai permite ca o asociație să aibă o denumire identică sau asemănătoare cu denumirea unei structuri profesionale constituite în baza legii și care funcționează conform acesteia. Astfel, nu mai pot fi utilizate denumiri ca “Barou”, “Camera”, “Uniunea Națională a Barourilor din România”, “Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești”, “Consiliul de Mediere”, “Consiliul Uniunii Naționale a Notarilor Publici”, “Consiliul Uniunii Naționale a Barourilor din România.”
După ce v-ați decis cu privire la nume, trebuie să fiți siguri că nimeni nu mai are această denumire, sens în care trebuie să verificați dacă denumirea este disponibilă. Ministerul Justiției cu sediul în București are această atribuție și contra sumei de 36 de lei pe care o achitați la orice unitate a Trezoreriei, verifică dacă denumirea solicitată de voi este liberă.
Dacă nu sunteți din București și doriți să vi se verifice disponibilitatea denumirii în vederea înființării unei asociații și/sau fundații la voi în județ, puteți achita cei 36 lei în contul 20A36500 – “Alte venituri” fără a mai veni până la București. Veți trimite prin poștă cu confirmare de primire originalul chitanței ce atestă plata celor 36 de lei și în 14 zile veți primi acasă prin poștă dovada privind denumirea solicitată.
Rezervarea denumirii este valabilă 3 luni de la momentul emiterii respectivei dovezi. Dacă în 3 luni nu ați reușit să adunați toate actele și să le depuneți la judecătorie pentru a se dispune înființarea asociației, nu-i nimic, există soluții! Tot ce aveți de făcut este, ca înainte de a expira cele 3luni cât e valabilă denumirea, să mai achitați încă 18 lei în același cont deschis la orice Trezorerie și să depuneți chitanța în original însoțită de solicitarea de a vi se prelungi cu încă 3 luni valabilitatea acelei denumiri. Și uite așa sunteți siguri că nu vă ia nimeni numele mult dorit!
Dacă nu veți respecta prevederile legii 22/2014 și veți insera cuvinte care vin în contradicție cu ceea ce a decis legiuitorul, Ministerul Justiției va refuza în mod motivat să vă elibereze dovada privind disponibilitatea denumirii.
Sigur că românul este inventiv și, de cele mai multe ori, când își dorește cu ardoare ceva, merge până în pânzele albe. Însă legiuitorul a intuit acest aspect și a încercat prin legea 22/2014 să clarifice toate aspectele privind denumirea unei asociații și/sau fundații, închizând astfel orice fel de portiță legală.
Astfel, mulți români ar fi respectat dorința legiuitorului de a nu utiliza acele cuvinte sau expresii în denumire, dar le-ar fi folosit pentru momentul înființării unei filiale sau sucursale. Ca să clarifice, legiuitorul a decis că este interzis, sub sancțiunea nulității absolute a actului constitutiv și a statutului ca o filială și/sau sucursală să poarte altă denumire decât cea a asociației sau fundației din care face parte.
Dacă aveți planuri mari de viitor și doriți să vă extindeți în timp, puteți înființa filiale și/sau sucursale. Diferențele între cele două sunt semnificative atât ca și constituire, cât și ca regim juridic.
Astfel, rețineți că filiala are personalitate juridică și se compune din minim trei membri de conducere proprii (diferiți față de cei ai asociației inițiale) și un patrimoniu distinct față de asociație. Având personalitate juridică, filialele pot încheia în nume propriu acte juridice cu condiția să respecte dispozițiile stabilite de asociație prin actul constitutiv al filialei.
Hotărârea adunării generale a asociației decide înființarea filialei. Pentru constituirea acesteia se depune o cerere însoțită de hotărârea de constituire a filialei, actul constitutiv, dovada vărsării patrimoniului într-un cont bancar, actele ce atestă că are un sediu valabil (contract închiriere, comodat). Aceste acte se vor depune la judecătoria de pe raza teritorială unde își va avea sediul filiala respectivă. Instanța va pronunța o hotărâre judecătorească de înființare a acelei filiale și aceasta va dobândi personalitatea juridică de la momentul înscrierii în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor.
În schimb, dacă o asociație decide să înființeze sucursale, acestea nu vor avea personalitate juridică. Se vor constitui tot prin hotărârea adunării generale a asociației și își vor desfășura doar activitățile date în competența lor.
Pasul 2
După ce sunteți fericiții posesori ai disponibilității denumirii eliberate de Ministerul Justiției, puteți trece la întocmirea actului constitutiv (acesta va consfinți practic hotărârea membrilor fondatori de înființare a asociației/fundației și va desemna componența nominală a organelor de conducere, sediul, patrimoniul) și a statutului (unde apar scopul, obiectivele asociației, sediul, drepturile și obligațiile membrilor, dobândirea și pierderea calității de membru etc). Actele de mai sus se pot autentifica la un notar sau avocat.
Pasul 3
Toate actele de mai sus împreună cu contractul de comodat sau de închiriere pentru sediu însoțit de acordul asociației de proprietari (dacă sediul este într-un bloc) și al vecinilor cu care există un perete comun, precum și chitanța ce atestă vărsarea patrimoniului la o unitate bancară, se depun la judecătoria de pe raza teritorială unde va fi sediul viitoarei asociații.
Pentru o asociație va trebui să vărsați în cont ca și patrimoniu o sumă în cuantum de minim un salariu brut pe economie, iar pentru o fundație patrimoniul trebuie să includă bunuri în natură sau în numerar în valoare de 100 ori salariul minim brut pe economie.
Ce trebuie să facă toate asociațiile ale căror denumiri încalcă prevederile legii 22/2014?
Întâi de toate, trebuie să cunoască faptul că legiuitorul a decis ca timp de 2 ani – deci până în 19.03.2016 – asociațiile pot folosi în paralel atât actuala denumire, cât și pe cea viitoare din care vor fi eliminate cuvintele prohibite de această lege. Dacă în cei doi ani nu vor face demersurile pentru a respecta cerințele legii, atunci vor fi dizolvate de drept și radiate din Registrul Asociațiilor și Fundațiilor.
Pentru a evita o astfel de situație, trebuie să vă rezervați în interiorul termenului de grație de 2 ani o altă denumire în acord cu legea. Puteți să vă păstrați denumirea veche, dar să eliminați cuvintele interzise de lege sau să le înlocuiți cu altele care sunt permise. Ministerul Justiției va verifica dacă respectați dispozițiile legale și vă va elibera o altă rezervare.
Având în vedere schimbarea denumirii, va trebui să actualizați actul constitutiv și statutul pentru a fi în acord cu noul nume. Apoi depuneți aceste acte la judecătorie și instanța va pronunța o hotărâre prin care va decide aprobarea schimbării denumirii și va efectua modificările în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor.
Potrivit OUG 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, orice modificare a actelor constitutive ale unei asociații și/sau fundații presupune plata unei taxe de timbru de 100 lei pentru ca instanța să poată pronunța o hotărâre în care să ia act de modificările survenite. Având în vedere că în cazul de față, asociațiile și/sau fundațiile sunt obligate prin lege să facă aceste modificări, s-ar impune ca legiuitorul să precizeze dacă demersurile făcute în baza legii 22/2014 sunt sau nu scutite de plata taxei de timbru.
Sigur că noua denumire vine la pachet cu o serie de probleme atât de ordin administrativ, cât și social. Va trebui să schimbați ștampila, să solicitați eliberarea pe noua denumire a codului fiscal (acesta rămâne același, dar trebui să solicitați schimbarea) și să vă înarmați cu răbdare pentru a-i anunța pe toți că sub umbrela noii denumiri, tot voi sunteți! Dacă aveți proiecte în derulare cu parteneri străini, să sperăm că vor fi toleranți cu dinamica legislativă de la noi!
În principiu, numele îți poate închide sau deschide o sumedenie de uși, însă, dacă fondatorii pun suflet în ceea ce fac, mica schimbare nu ar trebui să perturbe prea mult activitatea.
O schimbare necesară sau doar praf în ochi?
“După un timp, începem să facem confuzie între ce nu a fost și ceea ce putea să fie.” (Valeriu Butulescu) Sigur că au fost multe voci care s-au opus acestor modificări, lucru bazat pe faptul că legea nu poate dispune pentru trecut, așadar ar trebui ca prevederile să se aplice începând din 20.03.2014 încolo fără să-i afecteze pe cei care deja sunt constituiți. Alții au susținut că schimbarea denumirii le va afecta reputația și modul cum sunt cunoscute și percepute de societate respectivele asociații și/sau fundații.
Deși au curs râuri de cerneală în multiple cereri pentru a stopa intrarea în vigoare a acestei legi, totuși Curtea Constituțională sesizată cu privire la legalitatea acestor dispoziții, a decis că legea 22/2014 este constituțională și trebuie aplicată.
Acum probabil că o să curgă râuri de lacrimi pentru cei vizați să își schimbe denumirea pentru că “Însemn purtat de-o-ntreagă lume/Ce dificil îl denumești,/Că una e cum te numești/Și alta e să ai un nume. “ (A.C. Dragodan)