Finele anului 2013 a marcat terminarea perioadei de implementare a Strategiei Naţionale în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului 2008 – 2013 şi a Planului operaţional pentru implementarea acesteia, aprobate prin HG nr.860/2008, publicată în Monitorul Oficial nr. 646/2008.
Astfel, a devenit necesar ca pentru reglementarea viitoare a măsurilor şi acţiunilor diferitelor instituţii şi autorităţi, cu atribuţii în acest domeniu, să fie elaborată şi supusă spre aprobare Guvernului României o nouă strategie în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor copilului.
Aprobarea noului document strategic, care vizează perioada 2014-2020, are rolul de a asigura continuarea măsurilor începute anterior în ceea ce priveşte promovarea şi respectarea drepturilor tuturor copiilor din România, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale dar şi ale Convenţiei ONU cu privire la drepturile copilului. În acelaşi timp, prin prisma rezultatelor obţinute şi a concluziilor rezultate din analizele de situație din diferitele domenii de activitate, considerate fundamentale pentru protecția și promovarea drepturilor copilului, cum ar fi cel al educaţiei, sănătăţii sau social, s-a impus conturarea unor noi direcţii de acţiune care să garanteze accesul copiilor, din diferite categorii, la serviciile de calitate de care aceştia au nevoie.
Strategia îşi propune asigurarea unui cadru efectiv de implementare a principalelor priorități în domeniul politicilor pentru copii ale Programului de Guvernare, gândite astfel încât „să permită condiţii de dezvoltare şi formare a copiilor, de la naştere şi până la majorat˝.
Noua strategie pentru perioada 2014-2020 va asigura continuarea eforturilor începute anterior în domeniul protecţiei drepturilor copilului, urmărind asigurarea accesului copiilor la servicii de calitate, adaptate nevoilor specifice ale acestora, reducerea disparităţilor sociale dintre diversele categorii de copii, concomitent cu reducerea numărului celor ce aparţin unor categorii considerate, în prezent ca fiind vulnerabile (copiii din familiile sărace, copiii cu dizabilităţi, copiii victime ale violenţei, etc). Încurajarea participării copiilor la luarea deciziilor care îi privesc, reprezintă de asemenea unul din obiectivele generale ale actualei Strategii.
Măsurile propuse de prezentul document vor viza atât elaborarea unui pachet minim de servicii adresate copiilor din zonele sărace, inclusiv zonele urbane cu sărăcie extremă, cât şi compensarea disparităților în ceea ce privește disponibilitatea și calitatea ofertei educaționale și de servicii de sănătate.
Dezvoltarea serviciilor comunitare integrate, va reprezenta în continuare prima prioritate a politicilor destinate copilului și familiei, urmărindu-se combaterea formelor de sărăcie tradițională care afectează copiii din mediul rural şi identificarea mecanismelor instituţionale prin care copiilor aparţinând unor categorii vulnerabile le poate fi oferit un pachet de servicii care să le confere posibilitatea de a se bucura deplin de drepturile lor fundamentale.
Un alt obiectiv major, a cărui realizare este de aşteptat să producă modificări semnificative este cel a asigurării respectării drepturilor şi incluziunii sociale a copiilor aflaţi în situaţii vulnerabile, în mod special a celor din comunităţile sărace. În consecință, se intenţionează stabilirea unui pachet minim de servicii adresat copiilor din zonele cu sărăcie extremă, cât şi compensarea disparităților identificate în ceea ce privește disponibilitatea și calitatea ofertei educaționale și de servicii de sănătate.
Se preconizează astfel creșterea accesului copiilor săraci la serviciile de bază şi reducerea decalajelor existente între copiii din mediul rural şi cei din mediul urban.
În ceea ce priveşte prevenirea şi combaterea oricăror forme de violenţă asupra copiilor, măsurile ce vor fi iniţiate vor urmări cu prioritate promovarea valorilor non-violenței și implementarea unor acțiuni de sensibilizare, care să asigure creşterea gradului de cunoaştere şi de conştientizare de către copii, părinţi, profesionişti şi populaţia generală a tuturor formelor de violenţă.
Nu în ultimul rând, se intenţionează continuarea sprijinirii copiilor în vederea întăririi rolului lor participativ în cadrul procesului de adoptare a deciziilor care îi privesc, în toate domeniile de activitate.
Experienţele şi bunele practici identificate în ultimii ani, vor fi multiplicate, astfel încât ponderea participării copiilor, în cadrul mecanismelor specifice să cunoască o creştere semnificativă.