Guvernul a aprobat modificarea şi completarea unor acte normative, vizând redefinirea structurii organizatorice a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), dar şi realocarea corespunzătoare a resurselor umane, se menţionează într-un comunicat al Ministerului finanţelor Publice (MFP).
De asemenea, Executivul a aprobat ca întreg procesul de reorganizare a ANAF să se desfăşoare în limita numărului de posturi ocupate în prezent.
Cu privire la redefinirea structurii organizatorice a ANAF s-a urmărit fuziunea prin absorbţie şi preluarea Autorităţii Naţionale a Vămilor (ANV), preluarea activităţii Gărzii Financiare (GF) şi desfiinţarea acesteia, înfiinţarea unei structuri de antifraudă fiscală în cadrul ANAF, cu atribuţii sporite, dar şi înfiinţarea direcţiilor regionale ale finanţelor publice.
Prin urmare, activitatea la nivel teritorial se reorganizează în 8 direcţii regionale ale finanţelor publice, instituţii publice cu personalitate juridică, înfiinţate prin transformarea a 8 direcţii generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti în care va fi stabilit sediul direcţiei generale regionale, prin fuziunea prin absorbţie a celorlalte direcţii judeţene ale finanţelor publice din aria de competenţă.
Oraşele în care îşi vor avea sediul cele 8 direcţii generale regionale ale finanţelor publice sunt: Iaşi, Galaţi, Ploieşti, Craiova, Timişoara, Cluj-Napoca, Braşov şi Bucureşti.
Stabilirea sediilor regionale s-a realizat pe baza deciziei Guvernului, iar propunerile au fost în favoarea municipiilor cu pondere economică semnificativă şi în care nivelul realizat al veniturilor bugetare şi numărul de contribuabili sunt ridicate, cu luarea în considerare şi a criteriului geografic.
Sediile structurilor regionale antifraudă au fost stabilite în localităţi din zone care prezintă riscuri ridicate de evaziune fiscală sau în zone limitrofe frontierelor, respectiv, în Suceava, Constanţa, Alexandria, Târgu-Jiu, Deva, Oradea, Sibiu şi Bucureşti.
Privitor la realocarea resurselor umane, modelul de organizare creat permite redistribuirea personalului între diversele structuri de administrare fiscală şi vamală, în favoarea domeniilor deficitare (control, tehnologia informaţiei, juridic, birourile vamale de frontieră externă în UE), dar şi introducerea componentei antifraudă.
Documentul arată că, din punct de vedere organizatoric, structura de administrare fiscală existentă la nivel judeţean nu se modifică substanţial, întrucât administraţia finanţelor publice aflată în municipiul reşedinţa de judeţ va prelua o mare parte din atribuţiile vechii direcţii generale a finanţelor publice judeţene. Mai mult, deplasarea competenţelor către nivelul regional nu este însoţită de delocalizarea în totalitate a personalului.
Atribuţiile noilor direcţii generale regionale vor fi de coordonare a administraţiilor fiscale judeţene, preluând doar funcţiile suport necesare desfăşurării activităţii administraţiilor fiscale judeţene, acestea din urmă desfăşurându-şi activitatea în aceleaşi locaţii, relaţia cu contribuabilii rămânând neschimbată.
Restructurarea ANAF este o precondiţie pentru implementarea ‘Proiectului de modernizare a administraţiei fiscale’ pentru care, în data de 8 mai 2013, a fost semnat un acord de împrumut cu Banca Mondială în sumă de 70 milioane de euro.