Prelungirea digului de Nord al Portului Constanţa


portulDin cauza unei tergiversări autohtone prelungirea digului de Nord al Constanţei, pentru care Uniunea Europeană asigură 85% din 643 milioane lei, a fost în pericol de a nu se mai realiza.
Dacă justiţia nu tranşa definitiv lupta contestaţiilor, finanţarea urma să fie pierdută în scurt timp.
În 2010, Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a organizat licitaţia de atribuire a contractului de extindere a digului de Nord. Investiţia prelungea cu 1 kilometru îndiguirea existentă pe o lungime de 5 kilometri, extrem de necesară pentru siguranţa navală.
Câştigător la licitaţie a fost desemnat un trust din Olanda, Van Oord Dredging and Marine Contractors, dar licitaţia a fost contestată de GSP (Grup Servicii Petroliere) al cărui patron este magnatul Gabriel Comănescu.
La rândul lor, olandezii au contestat contestatarii. Procesele s-au ţinut lanţ timp de 3 ani, mai mulţi competitori ajungând să se conteste reciproc, iar investiţia atât de importantă risca să se piardă.
Motivul: în iunie 2013, finanţarea UE expiră.
Zilele trecute Curtea de Apel Bucureşti a pus capăt conflictului comercial-administrativ respingând ambele contestaţii făcute de cei doi competitor.
Decizia irevocabilă a instanţei menţine drept câştigător al licitaţiei pe învingătorul de drept: olandezii de la Van Oord Dredging and Marine Contractors.
Administraţia portuară urmează să încheie contractul cu constructorul în viitorul apropiat.
Valoarea estimată a proiectului se ridică la 642.487.000 lei.
Finanţarea este asigurată prin Programul Operaţional Sectorial în Transport 2007-2013, din fonduri structurale ale Uniunii Europene în proporţie de 85% din sumele eligibile, restul fiind din alocaţii bugetare.
Din punct de vedere al execuţiei, prelungirea digului va cuprinde trei zone distincte:
1. zona capului existent şi de racordare cu lucrările noi (circa 50 m);
2. zona unde există umpluturi cu material pietros (circa 550 m);
3. zona de lucrări noi direct pe fundul mării incluzând noul cap al digului de larg (circa 500 m).