Nu emiți bon fiscal pentru bunurile livrate? Riști ca fiscul să îți suspende activitatea!


taxe-si-impoziteO dată cu venirea sezonului dedicat mărțișorului, au început să apară și „cadourile” oferite de stat comercianților. În scopul combaterii evaziunii fiscale, statul a inițiat loteria bonurilor fiscale, joc care i-a captivat pe majoritatea românilor dornici de un câștig rapid și fără prea mult efort. Singura grijă a românilor este să colecționeze bonurile fiscale pe care comercianții au obligația să le emită pentru fiecare bun livrat sau serviciu prestat.

Legiuitorul s-a gândit la toate variantele pentru a combate în mod eficient evaziunea fiscală. Astfel, în Monitorul Oficial 131 din 20 februarie 2015 a fost publicat Ordinul MFP 159/2015 prin care s-a decis ca începând cu 1 martie 2015 toți comercianții să afișeze lângă casele de marcat un anunț de atenționare a clienților prin care să îi informeze că, în cazul în care nu primesc bon fiscal, pot păstra produsul cumpărat fără să îl achite.

Cei care nu se vor conforma, vor plăti amenzi de la 2.000 la 4.000 lei. Noutățile legislative în materie, specifică faptul că acest  anunț va trebui să figureze pe prima pagină a meniurilor în cazul barurilor, restaurantelor, cluburilor. În aceste localuri există și posibilitatea de a-l afișa și prin alte mijloace, astfel încât clienții să aibă posibilitatea de a citi anunțul de atenționare.

Statul îi încurajează prin toate mijloacele pe români să reclame neregulile semnalate la comercianții care fie refuză emiterea bonului fiscal, fie îl emit pentru o sumă mai mică decât cea reală. Astfel, consumatorii au la dispoziție un număr de telefon Telverde 0800.800.085 care aparține Ministerului Finanțelor și pe care îl pot apela gratuit, doar pentru a semnala magazinele care nu se conformează legii.

Ce sancțiuni riscă cei care nu emit bonuri fiscale?

Inspectorii ANAF pot face fie controale inopinate, fie pot merge direct la magazinele reclamate de consumatori prin intermediul numărului de telefon pus la dispoziție. În cazul în care în urma verificărilor efectuate constată că acel comerciant nu și-a îndeplinit obligația de a se dota cu aparat de marcat electronic fiscal achiziționat de la distribuitori autorizați sau nu a emis bon fiscal pentru bunurile livrate sau l-a emis la o valoarea inferioară poate decide suspendarea activității comerciantului la punctul de lucru de la o lună la 3 luni, în funcție de gravitatea faptei.

Tot sancțiunea suspendării activității va fi luată și dacă rezultă că nu s-au întocmit documente justificative pentru sumele de bani introduse/extrase în/din sertarul casei de marcat, altele decât cele provenite din încasarea cu numerar a contravalorii bunurilor livrate sau serviciilor prestate.

Concomitent cu suspendarea activității, comerciantului i se va aplica o amendă de la 10.000 la 15.000 lei și i se vor confisca sumele încasate dacă va continua să livreze bunuri sau să presteze servicii după ce i s-a suspendat activitatea în punctul de lucru. Rețineți că sumele confiscate se fac venit la bugetul de stat.

În urma controlului, concomitent cu suspendarea activității comerciantului se va dispune și sigilarea respectivului magazin. Legiuitorul a stabilit prin Ordinul MFP 218/2015 care este procedura de sigilare a unității pe durata supendării. Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial 149 din 27 februarie 2015 și se va aplica începând cu 1 martie 2015.

Care este procedura de sigilare a unității?

După ce organele de control constată săvârșirea uneia dintre contravențiile de mai sus, dispun suspendarea activității și sigilează unitatea respectivă. Dacă nu se poate sigila la data constatării faptei, atunci în procesul-verbal  se va descrie fapta și împrejurările care nu au permis aplicarea imediată a suspendării activității.

Pot fi cazuri în care, în mod practic, nu se poate realiza sigilarea unității operatorului economic. În aceste situații organele de control dispun suspendarea activității și menționează în procesul-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor împrejurările care fac imposibilă sigilarea.

Noutățile legislative arată faptul că sigilarea va viza toate căile de acces destinate intrării clienților în magazin. După ce sigilează unitatea respectivă, organele abilitate vor afișa pe interiorul gemurilor și ușilor de acces destinate clienților următorul anunț: „Activitate suspendată pentru neemiterea bonurilor fiscale.” Acest anunț va fi scris cu litere de tipar având înălțimea minimă de 10 cm.

Ce se întâmplă cu marfa existentă în magazin?

La multe magazine, marfa este perisabilă și atunci trebuie să i se acorde comerciantului dreptul a de a o putea transfera într-un loc propice pentru a evita pierderile. Astfel, o singură dată pe durata suspendării activității, comerciantul are dreptul de  a cere desigilarea punctului de lucru în scopul de a-și putea transporta marfa și bunurile. Cererii sale i se va da curs în maxim 5 zile de la solicitare. Comerciantului i se vor acorda 2 zile pentru efectuarea acestei operațiuni, după care unitatea va fi resigilată până la împlinirea termenului pentru care a fost suspendată.

În ce situații se poate desigila punctul de lucru?

Având în vedere faptul că această măsură s-a luat o dată cu suspendarea activității, desigilarea va avea loc la expirarea duratei pentru care a fost luată această măsură.

Comerciantul va putea solicita în scris desigilarea urmând să atașeze acte doveditoare care să îi susțină cererea în următoarele cazuri: în baza unei hotărâri judecătorești executorii, la schimbarea proprietarului sau utilizatorului (chiriaș, comodatar) acelui spațiu sau dacă este necesară efectuarea unor lucrări de urgență în incinta spațiului ( de exemplu, spargerea unei țevi).

Organele abilitate vor da curs cererii în maxim 5 zile de la depunerea ei. Noutățile legislative ale acestui ordin specifică faptul că pentru efectuarea lucrărilor urgente, comerciantului i se vor acorda doar 2 zile după care incinta va fi resigilată.

Ce efecte juridice are plângerea formulată de comerciant împotriva procesului-verbal de contravenție?

Comerciantul poate achita în 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal sau de la comunicarea acestuia, jumătate din minimul amenzii, urmând ca agentul constatator să facă mențiunea despre această posibilitate în procesul-verbal.

Comerciantul poate formula plângere împotriva procesului-verbal pe care o va depune la judecătoria de la locul săvârșirii contravenției. Regula este că plângerea suspendă executarea, doar că în situația de față ne aflăm în fața unei excepții. Având în vedere gravitatea faptelor săvârșite de comerciant, legiuitorul a prevăzut că dacă se va formula plângere împotriva măsurii suspendării, aceasta nu va avea ca efect înlăturarea acestei măsuri.

Comerciantul nu va putea folosi timpul cât durează procesul în fața instanței de judecată ca să își continue activitatea, ci se va supune măsurii luate de organele abilitate fără ca plângerea sa să poată influența în vreun fel decizia suspendării activității și sigilării unității. Rețineți că pentru faptele săvârșite legea nu oferă posibilitatea ca un comerciant să poată primi avertisment.

Unde-i lege, nu-i tocmeală!

Legiuitorul a stabilit prin aceste noutăți legislative măsurile ce pot fi luate împotriva comercianților care umblă cu ocaua mică și încearcă să fie mai presus de lege! Începând cu 1 martie 2015 s-ar putea ca vitrinele multor magazine să nu mai fie pline cu marfă, ci să conțină anunțul „Activitate suspendată pentru neemiterea bonurilor fiscale.