Noi condiții pentru aspiranții la titlul de consultant fiscal și consultant fiscal asistent !


consultant fiscalLa noi, legislația fiscală s-a schimbat de atâtea ori, încât am pierdut șirul! S-au făcut modificări la modificări și apoi alte completări, astfel încât bietul român care înțelegea algoritmul fiscal azi, mâine trebuia s-o ia de la capăt!

Mulți s-au rătăcit în hățișul declarațiilor fiscale, pe care în mod obligatoriu trebuiau să le completeze și să le  depună la fisc și au fost sancționați ca atare. Chiar și geniul lui Albert Einstein s-a declarat învins atunci când venea vorba de completarea unei declarații fiscale: „este prea dificil pentru un matematician. Am nevoie de un filozof.”

Pentru a fi liniștiți că relația noastră cu fiscul este în perfectă legalitate, putem apela la serviciile unui consultant fiscal. Nu oricine poate avea această meserie, ci trebuie să îndeplinească anumite condiții impuse de lege și să promoveze un examen.

Legiuitorul a publicat în Monitorul Oficial nr. 628 din 27 august 2014 Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 7/2014 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea examenului de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent.

Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un aspirant la titlul de consultant fiscal?

În mod firesc, doar un licențiat al unei facultăți cu profil economic va putea deveni consultant fiscal. Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a impus ca și condiție nouă, ca persoanele care vor să fie consultanți fiscali să aibă o experiență profesională de minim 5 ani (lucru existent și în legislația trecută) dintre care minimum 3 ani în anumite activități.

Practic, noutatea o reprezintă experiența celor 3 ani în: elaborarea, avizarea, aprobarea sau aplicarea legislației fiscale, în administrare fiscală, în elaborarea sau aplicarea reglementărilor contabile, în activitatea financiar-contabilă, în cea didactică universitară în domeniul finanțelor publice, fiscalitate, politici fiscale și bugetare, contabilitate financiară, finanțele instituțiilor publice sau în activitatea de consultant fiscal asistent. Până acum nu se solicita expres ca din cei cinci ani, trei să fie în activitățile enumerate mai sus.

În plus, față de condițiile de mai sus, legiuitorul impune ca viitorul consultant fiscal să nu aibă antecedente penale pentru săvârșirea unor infracțiuni sancționate de legile fiscale, financiar-contabile, vamale, cele privind disciplina financiară.

În mod firesc, aspiranții la acest titlu trebuie să aibă capacitate deplină de exercițiu. Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a  introdus o nouă condiție și anume să fie apți din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei. Ultima condiție impusă de lege și cea mai importantă pentru a putea exercita această meserie, este aceea de a promova examenul pentru atribuirea calității de consultant fiscal.

La fel ca și în cazul medicilor, avocaților, notarilor, și-n cazul consultanților fiscali trebuie să existe o perioadă de stagiu în care ai calitatea de consultant fiscal asistent și deprinzi tainele meseriei timp de 3 ani. Abia apoi te poți înscrie la examenul care îți va conferi titlul de consultant fiscal.

Pentru a efectua acest stagiu pe lângă un consultant fiscal, aspirantul trebuie să fie licențiat al unei universități acreditate, să aibă o experiență profesională de minim 2 ani, să nu aibă antecedente penale, să fie apt medical, să aibă capacitate de exercițiu și să promoveze examenul de consultant fiscal asistent.

Ce acte trebuie să cuprindă dosarul celor care se înscriu la examen pentru dobândirea calității de consultant fiscal și/sau consultant fiscal asistent?

Dosarul de înscriere îl puteți depune personal la Camera Consultanților Fiscali sau prin poștă, cu confirmare de primire. În mod obligatoriu, el va cuprinde actele impuse cu titlul de știri juridice de către legiuitor:

– cererea de înscriere la examen;

– curriculum vitae;

– diploma de studii superioare în copie legalizată (dacă numele candidatului s-a schimbat prin căsătorie se va depune copie legalizată de pe certificatul de căsătorie sau dacă poartă alt nume în urma divorțului se va atașa copie legalizată de pe sentința de divorț);

– carnetul de muncă în copie certificată de angajator sau în copie legalizată;

– adrese eliberate de asociațiile profesionale din care face parte, pentru profesiile liberale;

– copie de pe actul de identitate;

–  certificat de cazier judiciar;

– certificat de cazier fiscal;

– adeverință medicală eliberată de medicul de familie;

– 3 fotografii 2/3 cm.

Firește, dosarul va fi completat și cu dovada de plată a taxei de examen- care variază de la an la an și este stabilită de Consiliul Superior al Camerei Consultanților Fiscali.

În ce constă examenul?

 Cu 30 de zile înainte de susținerea examenului, Camera Consultanților Fiscali publică tematica și bibliografia pentru ca cei interesați să știe la ce să se aștepte. Examenul durează trei ore și se compune dintr-o probă scrisă, elaborată ca test grilă. De obicei, din experiența anilor trecuți întrebările sunt 90% din legislația fiscală, legislația privind administrarea fiscală și legislația vamală, 5% din dreptul comercial și cel fiscal și 5% din gestiunea financiară și contabilitatea întreprinderii.

Vor promova examenul cei care vor acumula 80 de puncte din cele 100 posibile. Comisia de examinare stabilește punctajul acordat fiecărei întrebări.

Cine poate dobândi calitatea de consultant fiscal fără a susține acest examen?

Ca orice lege, are și excepții de la regula generală. Anumite categorii de persoane pot deveni consultanți fiscali susținând un interviu în fața Comisiei de Evaluare a Camerei Consultanților Fiscali.

Pentru a susține acest interviu, cei interesați trebuie să întrunească condițiile impuse de lege pentru a deveni consultant fiscal și să fi promovat cu o medie generală de minim 8 un program de perfecționare pentru ocupația de consultant fiscal cu o durată de minim 100 de ore (dovada o va face cu certificatul de absolvire) sau să fi absolvit cu media generală minim 8 un program de master acreditat, organizat de Camera Consultanților Fiscali în parteneriat cu instituții de învățământ superior cu profil economic (dovada absolvirii o face cu diploma de master si suplimentul la diplomă).

Același regim îl vor avea și cei care au titlul de academician, profesor sau conferențiar universitar, doctor în economie, doctor docent cu specialitatea finanțe-contabilitate, precum și membrii și specialiștii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci din Parlament care verifică și analizează actele normative din domeniul fiscal supuse spre aprobare Parlamentului.

Meseria, brățară de aur!

Sunt convinsă că, în hățișul legislativ privind fiscalitatea de la noi, consultanții fiscali nu își văd capul de treburi. Este o meserie care ne scutește de bătăi de cap pe noi, cei care nu am studiat îndeaproape tainele fiscalității și care suntem de acord cu Einstein, care credea că: „cel mai greu de înțeles lucru din lume este impozitul pe venit.”