Întocmirea listei practicienilor în insolvenţă agreaţi de către ANAF. Cum se procedează?


InsolventaMai liniştit e somnul celui ce se culcă nemâncat, decât al aceluia ce se trezeşte copleşit de datorii! Cât ar fi de veche, datoria nu rugineşte, nu putrezeşte. Nu dispare! Uneori, datoriile neachitate trăiesc mai mult decât datornicii sau, oricum, îi urmăresc toată viaţa. Se-ntâlneşte munte cu munte, darămite creditorul cu datornicul!

Potrivit Codului de procedură fiscală, un debitor insolvabil e acela ale cărui venituri sau bunuri urmăribile au o valoare mai mică decât obligaţiile fiscale de plată sau care n-are venituri ori bunuri urmăribile. În vederea recuperării creanţelor fiscale de la debitorii ce se află în stare de insolvenţă, ANAF şi unităţile sale subordonate vor declara lichidatorilor creanţele existente, la data declarării, în evidenţa fiscală pe plătitor.

Atunci când organul fiscal din subordinea ANAF deţine cel puţin 50% din valoarea totală a creanţelor, ANAF poate decide desemnarea unui administrator judiciar sau lichidator, fixându-i şi remuneraţia. Confirmarea administratorului judiciar ori lichidatorului desemnat de ANAF se face de către judecătorul sindic.

Ordinul 1451/2015 al preşedintelui ANAF privind modul de agreare şi selecţie a practicienilor în insolvenţă de către ANAF a fost publicat în “Monitorul Oficial” 487/2015.

 

Comisiile de selecţie

Ştiri juridice de ultimă oră spun că ANAF are să elaboreze o listă a practicienilor în insolvenţă agreaţi, pe zonele geografice corespunzătoare regiunilor fiscale. Comisia de agreare şi selecţie se alcătuieşte prin ordinul preşedintelui ANAF, pentru întocmirea Listei practicienilor în insolvenţă agreaţi de către ANAF şi pentru selecţia practicienilor în insolvenţă înscrişi în Lista practicienilor în insolvenţă agreaţi, în vederea susţinerii şi desemnării lor în procedurile de insolvenţă deschise pentru contribuabilii pe care-i administrează ANAF, prin direcţia de administrare a marilor contribuabili, dar şi pentru ceilalţi contribuabili pe care îi administrează unităţile din teritoriu, când acestea au calitatea de creditori pentru obligaţii fiscale de peste 20 milioane de lei.

Totodată, comisiile de selecţie se alcătuiesc prin decizia conducătorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice la nivelul unităţilor teritoriale ale ANAF pentru selecţia practicienilor în insolvenţă înscrişi în Lista practicienilor în insolvenţă agreaţi, în vederea desemnării acestora în procedurile de insolvenţă demarate pentru contribuabilii pe care îi administrează, dacă ele au calitatea de creditori pentru datorii fiscale ≤ cu 20 milioane de lei.

Lista practicienilor în insolvenţă agreaţi de către ANAF o să fie dată publicităţii pe portalul web al ANAF. Lista se va actualiza ori de câte ori Comisia de agreare şi selecţie a practicienilor în insolvenţă va realiza proceduri de selecţie în scopul agreării sau va surveni o circumstanţă ce face necesară eliminarea unor practicieni de pe listă sau… în orice situaţie în care e nevoie.

 

Cum ia startul procesul de selecţie?

În scopul agreării de către ANAF, practicienii în insolvenţă or să fie selectaţi de către comisia de agreare şi selecţie a practicienilor în insolvenţă desemnată prin ordinul preşedintelui ANAF. Lista precticienilor în insolvenţă agreaţi de către ANAF o să fie aprobată şi actualizată printr-o decizie a comisiei de agreare şi selecţie, ce va întreprinde măsuri în scopul actualizării listei practicienilor agreaţi, publicării pe pagina web a ANAF şi a transmiterii sale către organele fiscale.

Selecţia practicienilor în insolvenţă în scopul agreării de către ANAF va fi organizată în fiecare semestru. Procedura de selecţie a practicienilor în vederea agreării va debuta prin publicarea unui anunţ, atât pe pagina web a ANAF, cât şi într-un cotidian naţional.

Pentru a face parte dintre participanţii la selecţia rânduită în vederea completării Listei practicienilor în insolvenţă agreaţi, în termenul de depunere a ofertelor menţionat în Anunţul privind procedura de selecţie, ofertanţii vor trebui să depună un dosar în conţinutul căruia vor trebui să se regăsească o serie de documente, printre care se numără o scrisoare de intenţie prin care-şi manifestă interesul pentru a participa la selecţie, un act justificativ eliberat de către UNPIR din care să rezulte că forma de exercitare a profesiei de practician în insolvenţă e înscrisă în evidenţele Uniunii, certificatul de atestare fiscală, o copie certificată de pe poliţa de asigurare de răspundere profesională a ofertantului etc.

Lista completă a documentelor necesare e disponibilă în “Monitorul oficial”. Absenţa unui singur document atrage descalificarea ofertei!

 

Ce criterii vor fi aplicate la întocmirea listei?

Comisia de agreare şi selecţie va avea în vedere, la întocmirea Listei practicienilor în insolvenţă agreaţi de către ANAF, mai multe criterii. Le vom enumera. Se va ţine seama, în primul rând, de numărul de societăţi în insolvenţă, reorganizare, lichidare aflate în portofoliul practicianului.

De asemenea, practicianul va trebui să prezinte o declaraţie pe proprie răspundere în ceea ce priveşte numărul de personal calificat şi de specialitate alocat procedurii. Declaraţia are să fie acompaniată de câte o prezentare a fiecărei persoane şi de o dovadă din care să reiasă existenţa raportului juridic cu ofertantul, pentru oricare dintre aceste persoane.

Practicianul trebuie să arate că e abonat la Buletinul Insolvenţei, că are propria pagină web şi acces la internet, plus o adresă de poştă electronică. Desigur, el va trebui să aibă computer personal, telefon fix şi mobil, precum şi imprimantă.

Alt criteriu de care se va ţine seama este gradul de acoperire a masei credale pentru cazurile descrise în protofoliu, precum şi gradul de stingere a creanţelor fiscale cuprinse în masa credală pentru cazurile din protofoliu.

Important este, conform ultimelor ştiri juridice, şi numărul de cazuri în care-au fost aduse sume la masa credală ca efect al anulării actelor frauduloase întocmite de datornic în paguba creditorilor, precum şi a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor acte comerciale efectuate de către debitor şi a constituirii unor garanţii acordate de acesta, susceptibile de a păgubi creditorii.

Alt criteriu luat în seamă este procentul acţiunilor de atragere a răspunderii organelor de conducere, admise în mod irevocabil, prin comparaţie cu numărul de dosare din portofoliul practicianului. Pentru îndeplinirea fiecărui criteriu se va acorda un număr de puncte. Lista practicienilor agreaţi (ce au acumulat cel puţin 50 de puncte) va fi dată publicităţii pe pagina web a ANAF.

Când va considera de cuviinţă, Comisia de agreare şi selecţie poate cere informaţii în plus, cu relevanţă în privinţa îndeplinirii criteriilor enumerate. Atenţie! Dacă informaţiile vor fi comunicate după expirarea termenului stabilit, practicianul poate fi depunctat. Zadarnic mai grăbeşti pasul după ce-a plecat trenul din gară!