Care sunt drepturile dumneavoastra dacă zborul sau trenul a avut întârzieri sau s-a anulat?


zborDeoarece România este membru al Uniunii Europene, românii au aceleaşi drepturi ca alţi europeni însă nu mulţi ştiu ce trebuie să facă atunci când zborul sau trenul lor este anuluat ori întârziat.

În cazul călătoriei cu avionul, dacă zborul pleacă cu întârziere, aveţi dreptul la asistenţă, la rambursare şi la un zbor de întoarcere (acesta din urmă dacă întârzierea v-a împiedicat să ajungeţi la zborul de legătură), în funcţie de durata întârzierii şi de distanţa zborului.

Astfel dacă zborul se anulează, aveţi dreptul la rambursare, redirecţionare sau revenire la locul de plecare, precum şi dreptul la asistenţă şi despăgubiri. Compania aeriană vă datorează despăgubiri dacă aţi fost informat în privinţa anulării cu mai puţin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Operatorul aerian are obligaţia de a dovedi dacă şi când v-a informat personal în acest sens. Dacă nu o poate face, contactaţi autoritatea naţională   pentru a primi asistenţă.
Totuşi, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanţe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.

În cazul anulărilor sau întârzierilor, companiile feroviare au obligaţia să vă informeze asupra evoluţiei situaţiei.
Dacă se anunţă că veţi ajunge la destinaţia finală cu o întârziere de cel puţin o oră, puteţi să vă anulaţi călătoria şi să solicitaţi rambursarea imediată a preţului biletului (integral sau doar pentru segmentul de călătorie neefectuat).

Dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniţi scopul călătoriei, aţi putea să beneficiaţi inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau:
–    să vă continuaţi călătoria cu prima ocazie, ori la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră. Această soluţie poate presupune alte mijloace de transport, dacă trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate.
–    să primiţi gustări şi băuturi răcoritoare (în funcţie de durata de aşteptare)
–    să beneficiaţi de cazare – dacă trebuie să aşteptaţi peste noapte.
Dacă alegeţi să vă continuaţi călătoria în condiţiile date sau acceptaţi propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinaţie, aţi putea avea dreptul la despăgubiri după cum urmează:
–    25% din preţul biletului pentru întârzieri între 1 şi 2 ore
–    50% din preţul biletului pentru întâzieri de peste 2 ore.

Este de reţinut că nu aveţi dreptul la despăgubiri dacă aţi fost informat în legătură cu întârzierea înainte de a cumpăra biletul.