Vrei să-ți faci reclamă? Cum și unde o poți plasa?


panouSe spune că reclama este sufletul comerțului. Și așa și este pentru că de multe ori ni se întâmplă să cumpărăm un produs din magazin doar pentru că am văzut reclama la el și ne-a stârnit curiozitatea. Vrăjiți de magia reclamei pe care am văzut-o pe stradă în drum spre serviciu sau la televizor, ne deschidem imediat portofelele și cumpărăm acel produs. De multe ori după ce ajungem cu el acasă ne dăm seama că a fost o investiție nefericită, dar curiozitatea bat-o vina ne-a îndemnat să cumpărăm cel mai și cel mai… produs. „Până la urmă singurul scop al publicității este să vândă. Nicio altă justificare nu își are rostul.” (Raymond Rubicam).

Mai toate panourile publicitare fac parte din peisaj fie că sunt amplasate pe blocuri, în curțile oamenilor, pe stradă sau la televizor; ele fac parte din viața noastră de zi cu zi. Cu siguranță că nu ne-am pus nicicând problema dacă toate panourile, bannerele, ecranele digitale care promovează diverse reclame  sunt amplasate corect și respectă prevederile legale.

În goana de a-și face reclamă multe firme uită să-și amplaseze corect panoul, bannerul și afectează atât construcțiile, cât și mediul înconjurător, de multe ori nerespectând nicio regulă a simțului estetic. De aceea, legiuitorul a considerat că se impune să facă ordine în această dezordine a pieței publicitare, sens în care a elaborat legea 185/2013 publicată în Monitorul Oficial nr. 405 din 5 iulie 2013. Pentru că nimeni nu este mai presus de lege, prezentele dispoziții se aplică atât persoanelor fizice și juridice care sunt implicate în activitatea de publicitate, cât și autorităților administrației publice centrale și locale.

Care sunt și cum se obțin actele necesare pentru lucrările privind amplasarea mijloacelor de publicitate?

Să presupunem că ai o firmă și dorești să îți promovezi produsele printr-o reclamă publicitară amplasată pe domeniul public. Încotro te îndrepți?

Pasul 1

Obținerea certificatului de urbanism prin care Primăria din localitatea respectivă comunică condițiile în care se poate monta reclama și avizele necesare. Pentru a obține certificatul de urbanism sunt necesare următoarele acte:

– cerere tip pentru obținere certificat urbanism;

– copie cod unic de înregistrare al firmei care solicită acest certificat;

– fotografii ale fațadei sau spațiului unde se dorește a fi amplasată reclama;

– memoriu tehnic întocmit de un arhitect care va cuprinde: locul în care se amplasează panoul, modul de prindere, fixare, materialele din care se realizează, grafica panoului, imaginea locului înainte și după plasarea reclamei;

– planuri cadastrale 1:500 și 1:2000;

– dovada achitării taxei pentru eliberarea certificatului de urbanism.

Toate actele se depun într-un dosar cu șină. Perioada legală de soluționare este de 30 de zile de la depunere, însă practica a dovedit că poate dura și câteva luni bune!

După ce ați obținut certificatul de urbanism puteți trece la următoarea etapă, deoarece aventura în care ați pornit pentru a vă plasa reclama abia este la început! Rețineți că certificatul de urbanism nu ține loc de autorizație de construire.

Pasul 2

Sunt situații în care deși sunteți fericitul posesor al certificatului de urbanism, să fie necesar să mai obțineți anumite avize (de la Ministerul Culturii, ENEL etc.). Acest lucru vi se pune în vedere prin certificatul de urbanism. Atunci vă veți înarma cu răbdare și veți întocmi câte un dosar separat pentru fiecare aviz solicitat. Veți pune cu grijă în fiecare dosar:

– cerere tip pentru obținerea respectivului aviz;

– copie cod unic de înregistrare al firmei care solicită acest certificat;

–  copie după certificatul de urbanism;

– copie după actul de spațiu (act vânzare-cumpărare, închiriere, comodat etc.);

– memoriu tehnic întocmit de un arhitect;

– planuri cadastrale 1:500 și 1:2000;

– dovada achitării taxei pentru obținerea avizului respectiv.

După 30 de zile, legea precizează că vi se va elibera avizul necesar. Acum puteți trece liniștiți la ultima etapă.

Pasul 3

Puteți începe demersurile pentru a obține autorizația de construire care vă va da dreptul să vă plasați reclama. În acest sens, dosarul care se depune la Primărie trebuie să cuprindă:

– cerere tip pentru obținerea autorizației de construire;

– copie certificat urbanism;

– copie avizele solicitate prin certificatul de urbanism;

– copie cod unic de înregistrare al firmei care solicită autorizația;

– planuri cadastrale 1:500 și 1:2000;

– memoriu tehnic întocmit de un arhitect;

– actul imobilului (contract vânzare-cumpărare, închiriere, comodat etc.) însoțit de extrasul de carte funciară, acordul proprietarului pentru amplasarea reclamei, acordul Asociației de Proprietari, certificat fiscal);

– dovada achitării taxei pentru obținerea autorizației.

Toate actele le puneți într-un dosar cu șină și după depunere așteptați cuminți 30 de zile. Practica vă va dovedi că trebuie să aveți mult mai multă răbdare, căci va dura ceva mai mult de 30 de zile până veți obține autorizația. După ce veți fi fericitul posesor al autorizației de construire puteți să vă plasați reclama dorită. Țineți cont că în autorizație se va specifica durata de timp în care poate fi plasată reclama în acel loc.

Ce se întâmplă la expirarea termenului acordat pentru amplasarea reclamei?

Dacă la expirarea termenului acordat pentru plasarea reclamei, deținătorul nu obține prelungirea autorizației de construire, atunci este obligat să dea jos reclama respectivă. Dacă în termen de 15 zile de la data expirării autorizației de construire, deținătorul reclamei nu o desființează, atunci primarul localității respective va duce la îndeplinire acest lucru fără a fi necesar să obțină vreo autorizație de desființare sau să se apeleze la instanța de judecată. Toate costurile legate de desființarea reclamei vor fi suportate ulterior de deținătorul care nu și-a îndeplinit obligația.

Care sunt regulile generale privind amplasarea mijloacelor publicitare?

Operatorii de publicitate au obligația de a asigura identificarea panourilor publicitare (date despre operator, codul său de identificare fiscală și obligatoriu numărul autorizației de construire).

Sunt cazuri în care anumite construcții-suport nu au contracte de publicitate în derulare, atunci legea îl obligă pe proprietarul acelei construcții să afișeze materiale despre activitatea sa sau informații privind campanii umanitare, sociale sau culturale de interes public pentru ca acele panouri să nu stea libere fără să transmită un mesaj. Să presupunem că un astfel de panou publicitar nu mai are contract cu firma căreia îi promova reclama. Până când va încheia un nou contract de publicitate pe acel panou vor trebui să apară date despre campanii umanitare (de exemplu, pentru sinistrați în urma inundațiilor, pentru un copil care are nevoie de suport financiar pentru o operație în străinătate etc.)

Legea interzice plasarea mijloacelor de publicitate la o distanță mai mică de 3 m față de granița dintre proprietatea privată a imobilelor.  Dacă proprietarii își vor da acordul, atunci acea reclamă se va plasa în acel loc respectându-se condiția de a nu afecta accesul la proprietăți.

Poate că cele mai frecvente panouri publicitare se plasează în zona drumurilor publice, lucru care nu este foarte benefic pentru șoferul român care de multe ori se lasă furat de mirajul reclamei în loc să se concentreze la drumul său. Există anumite restricții impuse de legiuitor în ceea ce privește plasarea reclamelor  în aceste zone interzicându-se ca prin forma, conținutul, culorile folosite să poată fi confundat cu semnele rutiere. Se interzice plasarea lor, astfel încât să obtureze vizibilitatea asupra semnelor de circulație.

Este interzisă plasarea de reclame pe stâlpii de telecomunicații, electricitate, instalațiile de iluminat public sau semafoare.

Legiuitorul face o enumerare pe categorii de mijloace de publicitate (panouri publicitare, ecrane luminoase, panouri publicitare mobile, bannere etc) a condițiilor de montare (înălțime, distanță față de clădiri, drumuri, spații verzi după caz) existând reguli detaliate în legea 185/2013. Sigur că la momentul obținerii autorizației de construire se precizează de către primărie pentru fiecare solicitant modul în care își va plasa reclama.

Care sunt sancțiunile instituite de lege pentru nerespectarea regulilor privind plasarea mijloacelor publicitare?

Legiuitorul a stabilit că pentru nerespectarea regulilor stabilite prin prezenta lege, cei vinovați să fie trași la răspundere prin considerarea faptelor lor ca fiind contravenții. Cei vinovați vor primi amenzi al căror cuantum va varia în funcție de gravitatea faptei săvârșite.

Astfel, vor fi sancționate cu amendă de la 30.000 la 50.000 lei faptele prin care: proprietarul unui imobil dă voie să fie amplasată o reclamă fără a avea autorizația de construire, proprietarii reclamelor nu respectă dimensiunile impuse de lege și dacă mijloacele publicitare sunt amplasate fără a respecta documentația tehnică în baza căreia s-a eliberat avizul.

Se va aplica o amendă de la 15.000 lei la 30.000 lei dacă mijloacele de publicitate temporară sunt amplasate fără a avea avizul autorităților locale, refuzul de a desființa reclama la momentul expirării autorizației. Poate fi amendat chiar și primarul dacă în termen de 15 zile de la data expirării autorizației de construire nu desființează mijlocul publicitar.

 Li se va aplica o amendă de la 5000 la 10.000 lei celor care nu afișează pe panoul publicitar numărul autorizației de construire. Amplasarea afișelor publicitare și a anunțurilor de mică publicitate în alte locuri decât pe panourile special destinate se va sancționa cu o amendă de la 500 la 5.000 lei.

Cine aplică sancțiunile?

Persoanele împuternicite din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcții verifică dacă sunt respectate regulile pentru plasarea mijloacelor publicitare și sunt obținute avizele și autorizațiile impuse de lege. Dacă constată încălcări ale legii, persoanele sus-menționate pot aplica sancțiuni.

Cei de la Inspectoratul de Stat în Construcții pot dispune oprirea lucrărilor de plasare a unei reclame dacă constată că nu există avize, autorizație și anunță despre neregulile constatate autoritățile administrației publice locale.

Ce se dorește prin implementarea legii 185/2013?

 Într-o societate de consum în care reclama este la putere, în care dacă nu îți promovezi afacerea sau produsele nu exiști, era necesar să se stabilească reguli clare de plasare a mijloacelor publicitare. Unii își permit un banner, alții o reclamă luminoasă, în funcție de buget, însă toți trebuie să respecte cadrul legal creat de legiuitor.

Mulți manageri de firme cunosc faptul că “publicitatea inventează constant remedii pentru boli inexistente” (Jacques Seguela). Și totuși publicitatea este o componentă constantă a vieții noastre care ne atrage în mrejele ei la fiecare colț de stradă și ne determină să cumpărăm lucruri care de multe ori se dovedesc a fi inutile sau nu atât de spectaculoase pe cât păreau a fi în reclamă!

Mă gândesc că poate acum se va face ordine în dezordinea publicitară care împânzește aproape fiecare oraș și drumurile publice. Așa cum este croită societatea în prezent am ajuns dependenți de publicitate, iar firmele știu că fără o reclamă potrivită se vor scufunda în anonimat.

A face afaceri fără publicitate este ca și cum i-ai face cu ochiul unei fete pe întuneric. Tu vei ști ceea ce faci, în rest nimeni altcineva nu va afla.” (S. Henderson Britt).