Reclama la medicamente are reguli noi, stricte! Cine-s principalii beneficiari? Pacienţii!


medicationÎn marile oraşe, găseşti o farmacie la fiecare colţ de stradă! “Big Pharma” nu-şi face renumele de râs. Înregistrează profituri colosale, indiferent de situaţia economică! În Europa şi SUA, atât bolile cronice, cât şi stilul de viaţă marcat de abuzuri alimentare, sedentarism şi stres cât cuprinde, furnizează o clientelă numeroasă şi fidelă pentru “Big Pharma”.

Medicamentele se vând, pretutindeni, ca pâinea caldă! Dar producătorii şi farmaciile nu-şi lasă neutilizat nici dreptul de-a face reclamă produselor farmaceutice. În regulă, dar trebuie să mai existe şi… reguli. Că să nu rămână loc de abuzuri!

Ordinul ministrului sănătăţii 194/2015 privind aprobarea Normelor pentru evaluarea şi avizarea publicităţii la medicamentele de uz uman a văzut lumina tiparului în “Monitorul Oficial” 168/2015. Prin publicitatea la medicamente e înţeleasă orice formă de activitate organizată în scop de informare directă sau indirectă, precum şi orice formă de promovare menită a încuraja prescrierea, comercializarea, administrarea ori folosirea medicamentelor.

Orice negustor îşi va lăuda marfa! Dar conform noilor ştiri juridice, publicitatea pentru  medicamente trebuie să fie obiectivă. Să dea posibilitatea celor cărora le e adresată să-şi formeze părerea proprie legată de valoarea medicamentului şi să încurajeze o utilizare raţională, printr-o prezentare realistă, fără a exagera însuşirile terapeutice!

Publicitatea nu trebuie să încurajeze automedicaţia, nici să fie înşelătoare, subliminală sau să inducă-n eroare prin exagerări. Reclama nu trebuie să sugereze că medicamentul are vreun merit special, dacă acest lucru nu poate fi dovedit ştiinţific. Nu trebuie să cuprindă discriminări întemeiate pe rasă, sex, limbă, origine (socială), etnie, naţionalitate şi nici să lezeze onoarea, demnitatea şi viaţa privată a cetăţenilor!

Ce ştiri juridice aduce noua reglementare? Un potop de interdicţii!

De-acum încolo, publicitatea destinată publicului larg va fi îngăduită doar pentru medicamentele care, prin compoziţie şi indicaţii, pot fi utilizate fără intervenţia medicului în scopul fixării diagnosticului, al prescrierii ori pentru urmărirea terapiei, fiind de-ajuns doar sfatul farmacistului. Farmaciilor li se va îngădui să prezinte publicului larg cataloage comerciale şi liste de preţuri, care să nu cuprindă niciun element promoţional.

Publicitatea hărăzită publicului larg este interzisă pentru medicamentele ce conţin substanţe psihotrope sau stupefiante ori care se eliberează doar cu prescripţie medicală. Nu va fi permisă nici distribuţia directă a medicamentelor către populaţie de către producători, în interes promoţional.

Publicitatea vizând publicul larg, realizată prin intermediul reţelelor de socializare sau al aplicaţiilor mobile nu va (mai) fi îngăduită. Interzisă va fi şi plasarea materialelor promoţionale în locuri publice, în farmacii şi-n sălile de aşteptare ale cabinetelor medicale.

Totodată, nu-i îngăduită nici existenţa unor mesaje care să afirme sau să sugereze că utilizarea vreunui medicament e lipsită de orişice riscuri, în materialele publicitare tipărite, cu excepţia situaţiilor documentate în rezumatul caracteristicilor produsului.

Ultimele ştiri juridice spun că este interzisă oferirea sau făgăduirea vreunui cadou, avantaj bănesc sau beneficiu în natură doctorilor sau farmaciştilor, cu ţelul prescrierii, achiziţionării, furnizării, comercializării sau administrării unui medicament. Sponsorizarea profesioniştilor sănătăţii nu trebuie să privească numele unui medicament, indiferent dacă acesta se eliberează cu sau fără prescripţie medicală.

Furnizarea sau oferirea de obiecte promoţionale medicilor şi farmaciştilor e îngăduită numai dacă acestea posedă o valoare modică (de maximum 150 lei) înainte de personalizare şi sunt relevante pentru practicarea medicinei sau farmaciei.

Interzisă este şi publicitatea prin care medicii şi farmaciştii sunt induşi în eroare prin afirmaţii ce susţin că un medicament e mai bun, mai sigur decât altul, fără argumente ştiinţifice. Cine aplică sancţiunile, la constatarea nerespectării acestor prevederi? Nimeni alţii decât cei de la Agenţia Naţională a Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale!

Reclamă, nu minciună gogonată!

Conform noilor ştiri juridice, utilizarea raţională a unui medicament înseamnă o folosire adecvată, corectă a acestuia. Orice material publicitar trebuie să conţină cel puţin informaţii cu privire la doza recomandată, schema de administrare ori instrucţiuni de administrare specifice, indicaţiile medicamentului, atenţionări, precauţii şi contraindicaţii.

Este interzis să se afirme că un oarecare medicament n-are reacţii adverse, riscuri de toxicitate, riscuri de dependenţă, exceptând situaţiile documentate în rezumatul caracteristicilor produsului.

Publicitatea înşelătoare e caracterizată de faptul că (poate) induce în eroare orice persoană căreia îi este adresată sau care ia contact cu aceasta. Nicio formă de publicitate nu trebuie să sugereze că un medicament are vreo proprietate specială, dacă acest lucru nu poate fi documentat ştiinţific. Publicitatea comparativă reprezintă orice formă de publicitate ce identifică explicit ori implicit un produs, prin descrierea comparativă. Publicitatea comparativă adresată publicului larg este cu desăvârşire interzisă!

Reclama la radio şi TV. Regulile sunt drastice şi aici!

Publicitatea audiovizuală pentru medicamente este tolerată doar pentru produsele eliberabile fără prescripţie medicală. Promovarea medicamentelor în domeniul audiovizual trebuie să încurajeze folosirea lor raţională, să le prezinte în mod obiectiv, fără a le exagera proprietăţile terapeutice.

Tot în privinţa reclamei audiovizuale, va fi interzisă difuzarea de materiale publicitare pentru medicamentele prezentate sau recomandate de către profesioniştii din domeniul sănătăţii, de către personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de către alte persoane care, graţie celebrităţii lor, pot încuraja consumul de medicamente.

Nu va putea fi efectuată nici difuzarea de materiale publicitare şi teleshopping care prezintă profesionişti din domeniul sănătăţii ce prescriu sau avizează medical anumite produse farmaceutice. Va fi interzisă, de asemenea, şi difuzarea de materiale publicitare pentru medicamente în care se sugerează că-i necesar ca oricine să-şi suplimenteze dieta cu vitamine şi minerale sau că acest soi de medicamente pot îmbunătăţi funcţiile somatice ori psihice care în mod obişnuit sunt bune. Sau… relativ bune!

După cum se vede, statul a dorit să-şi ocrotească cetăţenii, interzicând unele tactici promoţionale mai puţin ortodoxe, prin care “Big Pharma”, producătorii autohtoni şi farmaciile ar fi putut racola clientelă nouă. Însă, nu te îngrijora. Producătorii şi farmaciile nu vor avea de suferit dintr-o aşa pricină!

Fără a conta dacă în clipa de faţă iei sau nu medicamente, tot vei contribui şi tu cumva (poate numai prin CASS-ul achitat), la profiturile “Big Pharma”, care cresc precum aluatul de cozonac pus la dospit.

Acum, poţi fi sănătos tun! Pe la farmacie tot vei avea drum… cândva! Important e ca medicamentul să-şi facă efectul şi terapia să aibă succes. Lucru valabil inclusiv din perspectivă publicitară! Nu există agent publicitar mai eficient… decât pacientul vindecat prin tratament.