Publicitatea care atentează la convingeri religioase şi politice ar putea fi interzisă


Screen-Shot-2014-02-17-at-2.04.07-PM

Potrivit unui proiect de modificare a Legii privind publicitatea, publicată în Monitorul Oficial nr. 359 din 2 august 2000, publicitatea care atentează la convingerile religioase sau politice şi reclamele cu mesaje de discriminare culturală ar putea fi interzise.

CNA nu are drept de iniţiativă legislativă, însă poate da un aviz negativ sau pozitiv pe un proiect de lege; astfel în cazul acestui proiect de modificare a Legii privind publicitatea, membrii CNA au dat un aviz negativ, urmând ca Guvernul să se pronunţe ulterior cu privire la susţinerea sau nu a acestei iniţiative legislative.

Potrivit proiectului, se interzice publicitatea care: este subliminală, în mass-media scrisă şi audio-video; prejudiciază respectul pentru demnitatea umană, etică şi morala publică; include discriminări bazate pe rasă, sex, limbă, origine, origine socială, orientare culturală, identitate etnică şi naţionalitate; atentează la convingerile religioase şi politice, inclusiv în mass-media audio-video; aduce prejudicii imaginii, onoarei, demnităţii şi vieţii private a persoanelor; exploatează superstiţiile, tradiţiile, credulitatea şi frica persoanelor, inclusiv prin emisiuni audio-video cu caracter publicitar; prejudiciază securitatea persoanelor şi incită la atitudini violente.

Proiectul prevede şi faptul că “Se interzice publicitatea pentru băuturile alcoolice şi pentru produsele din tutun în incinta unităţilor de învăţământ şi a unităţilor de asistenţă medicală sau la o distanţă mai mică de 500 metri de intrarea acestora, măsurată pe drum public”. În actuala Lege privind publicitatea această distanţă era stabilită la 200 de metri.

De asemenea, proiectul prevede că “publicitatea pentru băuturi alcoolice şi pentru produsele din tutun nu este permisă în publicaţii destinate în principal minorilor, în sălile de spectacole înainte, în timpul şi după spectacolele destinate minorilor, precum şi în cluburi sau locuri de divertisment destinate minorilor până în 18 ani”.

Totodată, proiectul menţionează că “pentru produsele şi serviciile destinate minorilor este interzisă publicitatea care: este subliminală şi încurajează în mod direct sau indirect copiii să cumpere produse sau servicii, profitând de lipsa de experienţă sau de credulitatea lor”.

Proiectul de modificare a Legii publicităţii, iniţiat de senatorul PNL Dragoş Luchian, a fost depus deja la Biroul permanent al Senatului şi urmează să intre în procedură parlamentară.