Proiect privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii


Santier-constructii2[1]_144F1AD5067F4C1B99721FB40145BE08

În data de 17 mai 2016, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice a lansat în dezbatere publică Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii.

Proiectul de hotărâre a Guvernului prevede următoarele modificări şi completări:

  • detalierea atribuţiilor care țin de specificul activității, distinct pe domenii: relaţii de muncă, securitate şi sănătate în muncă, supravegherea pieţei, astfel încât să fie evitat paralelismul cu celelalte atribuții reglementate în prezent de Legea nr. 108/1999;
  • eliminarea atribuțiilor preluate de către alte instituţii;
  • stabilirea unor atribuții inspectorilor generali adjuncți;
  • eliminarea paralelismelor între reglementările privind atribuțiile generale și specifice cuprinse în Legea nr. 108/1999 și Regulamentul de organizare și funcționare a Inspecției Muncii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1377/2009 care este în vigoare la momentul actual. Astfel, în prezentul proiect de act normativ s-au reținut acele atribuții care țin punctual de specificul activității și care se reflectă atât în activitatea de control, cât și în activitatea compartimentelor suport, de specialitate, ale instituției;
  • precizarea şi detalierea atribuţiilor generale ale inspectorului general de stat şi ale inspectorilor generali de stat
    adjuncţi.

De asemenea, actul normativ va avea în vedere și respectarea prevederilor legale care reglementează domeniile proprii de competenţă ale Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, precum legislaţia muncii, asistenţa şi incluziunea socială, egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, sănătatea şi securitatea în muncă, mobilitatea forţei de muncă şi dialogul social, ținând cont și de politicile promovate de Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice pe care Inspecția Muncii le aplică potrivit domeniului de competență.

Ţinând seama de importanţa deosebită a activităţii de control a Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă în domeniile relaţiilor de muncă, al securităţii şi sănătăţii în muncă şi supravegherii pieţei, precum şi de noile modificări aduse legii de organizare şi funcţionare, în temeiul art. III din Legea nr. 51/2012 este necesară adoptarea acestui proiect de act normativ.